دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

متولد اواخر دهه 50 هستم !
به اندازه کافی از دنیا چشیده ام ...
تجربیات تلخ و شیرین، رفاقت های کاری و بی فرجام، تولیدات سخت، مباشرت با برخی مسئولین بی انگیزه و مواردی از این نوع، باعث شد تا از برخی فعالیت های خارج از برنامه ام خسته شوم ...
راستی ! هنوز نگفتم
من جزو آدم های خوشبختی هستم که شغلشان را دوست دارند،یعنی از ابتدای فعالیتم احساس کردم که خدا در آغوش گرفته مرا !
کار و پیشه ام فعالیت در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی بود، پویانمایی، بازی رایانه ای، فیلم کوتاه، تبلیغات فرهنگی و از این جنس تولیدات
لذت بخش بود و هست
حدود 3سال نمیدونم چرا احساس کردم باید در کنار کار کردن، حرف هم بزنم ! احساس کردم حق نقد و اصلاح برخی امور را در حوزه مدیریت کلان و حاکمیتی دارم ! بعد احساس کردم برخی حرف های واضح و حتی تکراری، برای خیلی از مسئولین (و برخی همکارانم) همچون مارپیچ های افسانه ای، گُنگ و گمراه کننده است ! خواستم کمک کنم تا ابروی برخی قوانین اشتباه مرتبط با "حوزه سرگرمی های دیجیتال" را درست کنم، اما زورم به آنها نرسید و به صورت اتفاقی ، چشم خودم کور شد ! و ناخواسته باعث شدم چند تن از دوستانم تبدیل به دشمنانم شوند.
بخشی از سمت های افتخاری و غیر رسمی که در کنار تولیدات پویانمایی و بازی های دیجیتال داشتم نیز بدین شرح است :
• مسئول حوزه سرگرمی های دیجیتال و کارشناس مرکز رسانه های دیجیتال
• دبیر بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
• مشاور و کارشناس حوزه بازی های رایانه ای قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا عج و سازمان سراج
• مسئول بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی
• مشاور و کارشناس حوزه رسانه های مجازی مرکز رشد جهاد دانشگاهی
• مدیر بخش پویانمایی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
• دبیر ستاد بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور
• موسس و دبیر وقت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی
• نماینده کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی ایران (اسفند 1393 تا شهریور 1395)
و...
حالا اینجا با نیت خیر و به قصد اصلاح برخی امور، حرف هایی را می نویسم تا شاید روزی گره از کاری باز کند این کلمات و اندیشه ها...
ضمنا تا اطلاع ثانوی،بنا به دلایلی سیستم تایید نظرات عمومی" غیر فعال است" اما پیام های شما را حتما میخوانم
.
.
.
کد رهگیری "ساماندهی" : 84468404

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

دعوت به شفافیت

به نام خدا

 

«والله بالله اگر صدها دستگاه برای مبارزه با فساد درست کنیم و اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چکار می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی

بنیاد ملی بازی های رایانه ای

مدیران و معاونین محترم  / اعضا محترم هیئت مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای

سلام علیکم

با بررسی جمله بالا که از سوی رئیس جمهور منتخب بیان شده است، سریع برویم سراغ اصل موضوع و بدون اتلاف وقت چند موضوع را برای شفافیت بیشتر و با نیت اصلاح برخی سوتفاهم ها بررسی کنیم :

1- در بخشی از مصاحبه مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با روزنامه ایران درباره بودجه بنیاد ملی بازی های رایانه ای که در سایت آن بنیاد نیز درج شده است (اینجا) درباره بودجه سال 1396 اینگونه بیان شده است که : { از بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه بازی‌های رایانه‌ای راضی نیستم چراکه بودجه بازی‌های رایانه‌ای 3 میلیارد تومان کاهش یافته است و از 12 به 9 میلیارد تومان رسیده است.} و نیز در بخشی از مصاحبه ایشان با خبرگزاری ایسنا (اینجا) بیان کرده اند که : مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه با اشاره به بودجه اختصاص یافته سال 1396 به این بنیاد و کاهش آن نسبت به سال جاری اظهار کرد: توسط وزارت ارشاد بودجه‌ای ۹ میلیاردی برای سال آینده اختصاص داده شده که نسبت به ۱۲ میلیارد امسال (1395) کاهش یافته است، در صورتی که حتی با احتساب تورم هم این بودجه باید افزایش پیدا می‌کرد.} ولی در عین حال در پاسخ به سوالی که از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات درباره بودجه و حقوق های سال های مدیریت ایشان پرسیده ام (اینجا) گفته اند که بودجه سال 1395 آن بنیاد 8.8 میلیارد تومان بوده است ! که از این میزان نیز 31% (حدود 3 میلیارد تومان) به حقوق و دستمزد پرسنل بنیاد (مدیران و...) اختصاص یافته است. لطفا بر اساس اصل درخواست رئیس دولت منتخب، شفاف سازی بفرمایید که بودجه آن بنیاد طی سال های گذشته چقدر بوده است. اینکه در مصاحبه ای به مخاطبان دروغ گفته ایم یا بعدا در پاسخ به سوال ها دروغ گفته ایم یا کلا اشتباه سهوی رخ داده است، می تواند با شفاف سازی مشخص شود و این سیاست دولت محترم قابل تقدیر است. ضمن آنکه ایشان در بخش دیگری از مصاحبه اول خود در واکنش به بودجه 9 میلیارد تومانی سال 1396 بیان کرده اند که : {این بودجه در نهایت بتواند هزینه جاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را پوشش دهد بنابراین مبلغی برای انجام فعالیت‌های توسعه‌ای باقی نمی‌ماند. با این اوضاع نمی‌توان کار مفیدی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای انجام داد و با این روند باید در این حوزه را ببندیم.} این چه دستگاه متولی و قانون گذاری ست که به جای اولویت در توسعه صنعت و کسب و کار ، هزینه های خود را ابتدا خرج هزینه های جاری یک اداره می کند ! یعنی اگر از تعداد کارمندهای بنیاد در حوزه های مختلف کم شود، یا اگر از حقوق مدیران و معاونان به گونه ای کم شود که طی یک سال 9 میلیارد تومان خرج هزینه های جاری بنیاد نشود (ان شاالله معنی هزینه های جاری را بلد بوده اند و از واژه مناسب استفاده کرده اند) باید درِ این حوزه را ببندیم ؟ یا اگر این 9 میلیارد را خرج شرکت ها و تولیدات نکنیم باید در این حوزه را ببندیم ؟!؟ مشخصا اگر با شفافیت اعلام شود که چرا 100 درصد بودجه مثلا سال 96 باید خرج هزینه های جاری بنیاد شود و یا مشخصا چرا بیش از 48% بودجه سال 1394 خرج دستمزد مدیران و... آن بنیاد می شود (هر دو در دوران مدیریت ایشان) شاید بتوانیم با اصلاح امور که حاصل این شفافیت است، درهای این حوزه را با بودجه حدود 10 تا 12 میلیارد تومان برای 100 شرکت فعال این حوزه (به گفته متولی این حوزه) نبندیم !! مشکل اساسی این صنعت بزرگ شدن دستگاه زیر مجموعه وزارت ارشاد است که به جای استفاده از چند کارمند در بخش دولتی با حقوق دولتی، یک شبه وزارتخانه با چند ده نیرو در تهران تشکیل شده است که فقط بودجه نگهداری ساختمان و پرسنل آن به اندازه کل بودجه در نظر گرفته شده دولت برای رونق این کسب و کار هزینه دارد ! بنیاد باید در شرایط اقتصادی فعلی خود را کوچکتر و چابک تر کند. هزینه حاصل از فروش ساختمان فعلی بنیاد نیز (سند به نام بنیاد است) می تواند برای تامین ملک اداری حداقل 50 شرکت فعال خارج از کلانشهرها هزینه شود ! این نوع مدیریت منابع مالی به نظرم غلط و بر خلاف اصول اقتصاد مقاومتی است

 

2- در پاسخ به سوالی درباره تعداد هولوگرام های بازی های خارجی و ایرانی از سال 1393 تا 1397 (اینجا) نکته عجیب و قابل تاملی درباره تغییر اساسی کمیت بازی های رایانه های شخصی به چشم میخورد که به نظر می رسد خارج از موضوع تغییر ذائقه گیمرهای ایرانی بیشتر به سیاست های اعمالی این بنیاد و کوچ دادن بازی سازان رایانه های شخصی به سمت ساخت بازی برای تلفن های همراه مرتبط است. لطفا با شفافیت اعلام کنند چگونه توانسته اند عرضه رسمی حداقل 500 هزار بازی رایانه ای ایرانی در سال 1395 را به 22 هزار در سال 96 و کمتر از 1000 نسخه در سال جاری (تا زمان تنظیم نامه یک نیمه از سال گذشته است) برسانند ؟ یعنی تمام بازی سازان و گیمرها به بازار دیجیتال کوچ کرده اند یا کلا به دلیل عدم حمایت و سیاست گذاری تشویقی آن بنیاد، صنعت بازی ساز بر روی رایانه های شخصی در ایران از بین رفته است ؟! پاسخ به این سوال در راستای سیاست های شفاف سازی دولت محترم، می تواند به تولیدکنندگان انگیزه مجدد بدهد و کسب و کار بزرگ تولید بازی برای رایانه های شخصی مجددا احیا شود !

 

3- بنیاد ملی بازی های رایانه ای در پاسخ به سوالی درباره لیگ بازی های رایانه ای، مطالبی را بیان کرده اند (اینجا) که به نظر می رسد موضوع از اهداف و شرح وظایف آن بنیاد در اساس نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولیت های واگذار شده توسط شورای عالی فضای مجازی و وزیر فرهنگ وقت، دور است. با احترام به تمام گیمرها که وجودشان موجب رونق این کسب و کار شده است، ما در کشورمان وزارت ورزش و جوانان و در ذیل آن انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران که نماینده قانونی فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک (IeSF) است با موضوعیت تشکیل تیم ملی ورزشی بازی های الکترونیک و اعزام به مسابقات جهانی داریم ! آیا بهتر نبود به جای موازی کاری و هیجان برای برگزاری پخش زنده مسابقات از رسانه و مطرح شدن نام و نشان آن بنیاد در کنار هزینه های اعلامی از سوی بنیاد برای برگزاری این لیگ طی سال های گذشته، دست در دست وزارت ورزش و جوانان می دادید و بار جدید بر دوش این بنیاد اضافه نمی کردید ؟ چند نفر از پرسنل آن بنیاد مشغول اجرا این لیگ شده اند ؟ اگر امکان داشته باشد با نیت شفاف سازی پاسخ دهید که چرا به جای هم افزایی با وزارت ورزش و جوانان و کمک به تشکیل یک تیم ملی منسجم و واحد ذیل پرچم جمهوری اسلامی ایران، در حل بریدن سهم خودتان از کشتی هستید و گیمرها را با نیت خیر ولی در حوزه ای که در دستورالعمل های شما نیست (برگزاری لیگ و انتخاب تیم ملی) جمع کرده اید ! چرا بین تمام گزینه های موجود از مجموعه مکعب (برگزارکننده این لیگ که زحمات زیادی هم کشیده اند و برایشان احترام خاصی قائل هستم) حمایت می شود ؟ آیا انتخاب آن مجموعه برخواسته از یک فراخوان و اعلام عمومی بوده است ؟ این شفافیت موجب مطالبه گری بهتر و حفظ وحدت رویه خواهد شد.

 

4- دو سوال هم درباره مسولان بنیاد می پرسم و اگر پاسخی داده شود قطعا در راستای شفافیت بوده و موجب بهینه سازی امور می شود، اول آنکه قرارداد بازی رایانه ای بیداری: خاکسترهای سوزان” با چه رقم حمایتی بین بنیاد ملی بازی های رایانه ای و شرکت تحت مدیریت مدیرعامل فعلی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال های قبل از حضورشان در هیئت مدیره بنیاد منعقد شده است ؟ آیا مدیرعامل شرکت سازنده که اکنون مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای هستند، از سمت مدیریت عاملی شرکت خصوصی خود استعفا داده اند ؟ آیا در زمان ریاست بر بنیاد ملی بازی های رایانه ای حمایت خاصی از موضوع نشر بازی فوق الذکر (هولوگرام های حمایتی) برای این بازی ایرانی انجام شده است ؟ کارشناسان قیمت گذاری این بازی چه کسانی بوده اند؟ و سوال دوم هم آنکه آیا بنیاد ملی بازی های رایانه ای از انتشار عنوان بازی رایانه ای "جنون سیاه" حمایت مالی از طریق واگذاری هولوگرام انجام داده است ؟ به طور مشخص نحوه پوشش هزینه قیمت گذاری این بازی با هولوگرام ها چگونه و با چه مبلغی بوده است و قیمت نهایی حمایت از نشر آن بازی به تایید کدام کارشناسان بنیاد رسیده است؟ آیا مالک این پروژه در زمان حمایت از نشر بازی فوق معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای بوده اند؟

 

5- درخواستآخر برای شفاف سازی نیز درباره ااعزام فعالان منتخب صنعت گیم ایران به دوره بین‌المللی Game Executive در فنلاند است. این دوره که با اعزام 5 نفر از فعالین کسب و کار بازی سازی ایران برگزار شده است، همچنان در ابهام است ! لطفا به صورت رسمی اعلام بفرمایید چه افرادی با بودجه بنیاد به عنوان منتخبین صنعت بازی سازی ایران به فنلاند اعزام شده اند، چقدر هزینه برای آنها تخصیص داده شده است و نیز بفرمایید روند انتخاب این افراد توسط چه کسانی بررسی و نهایی شده است. طبق اطلاع، تقریبا تمام مدیران این کسب و کار در ایران برای حضور در این دوره ثبت نام کرده اند و طبیعتا برای ایشان مهم است بدانند چگونه انتخاب نشده اند و چه کسانی انتخاب و با هزینه عمومی این کسب و کار به فنلاند اعزام شده اند. قطعا اعزام معاونین و پرسنل فعلی بنیاد یا نیروهای وابسته قبلی بنیاد نباید به عنوان منتخبین این کسب و کار و با بودجه بنیاد به این دوره اعزام شوند، چون دوره برای ارتقا سطح مدیریت در روند تولید بوده است و قطعا مدیران فعلی و قبلی بنیاد در حوزه مدیریت جزو نخبگان و برترین مدیران ایران در این حوزه بوده اند که برای مسئولیت های مختلف در آن بنیاد انتخاب شده اند و نباید مجددا سواد و علم این عزیزان تربیت شود. متاسفانه به دلیل عدم شفافیت و اطلاع رسانی دقیق، شایعاتی مبنی بر اعزام برخی مدیران حال و گذشته نزدیک بنیاد به عنوان منتخبین این کسب و کار به این دوره شنیده می شود که به نظر می رسد شفافیت در پاسخ دادن به این سوال ها می تواند موجب تقویت روحیه تولید فعالین این حوزه شود.

 

با تشکر از پاسخگویی احتمالی مدیران بنیاد ملی بازی های رایانه ای

 

  • ۹۷/۰۷/۱۵

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.