دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

متولد اواخر دهه 50 هستم !
به اندازه کافی از دنیا چشیده ام ...
تجربیات تلخ و شیرین، رفاقت های کاری و بی فرجام، تولیدات سخت، مباشرت با برخی مسئولین بی انگیزه و مواردی از این نوع، باعث شد تا از برخی فعالیت های خارج از برنامه ام خسته شوم ...
راستی ! هنوز نگفتم
من جزو آدم های خوشبختی هستم که شغلشان را دوست دارند،یعنی از ابتدای فعالیتم احساس کردم که خدا در آغوش گرفته مرا !
کار و پیشه ام فعالیت در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی بود، پویانمایی، بازی رایانه ای، فیلم کوتاه، تبلیغات فرهنگی و از این جنس تولیدات
لذت بخش بود و هست
حدود 3سال نمیدونم چرا احساس کردم باید در کنار کار کردن، حرف هم بزنم ! احساس کردم حق نقد و اصلاح برخی امور را در حوزه مدیریت کلان و حاکمیتی دارم ! بعد احساس کردم برخی حرف های واضح و حتی تکراری، برای خیلی از مسئولین (و برخی همکارانم) همچون مارپیچ های افسانه ای، گُنگ و گمراه کننده است ! خواستم کمک کنم تا ابروی برخی قوانین اشتباه مرتبط با "حوزه سرگرمی های دیجیتال" را درست کنم، اما زورم به آنها نرسید و به صورت اتفاقی ، چشم خودم کور شد ! و ناخواسته باعث شدم چند تن از دوستانم تبدیل به دشمنانم شوند.
بخشی از سمت های افتخاری و غیر رسمی که در کنار تولیدات پویانمایی و بازی های دیجیتال داشتم نیز بدین شرح است :
• مسئول حوزه سرگرمی های دیجیتال و کارشناس مرکز رسانه های دیجیتال
• دبیر بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
• مشاور و کارشناس حوزه بازی های رایانه ای قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا عج و سازمان سراج
• مسئول بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی
• مشاور و کارشناس حوزه رسانه های مجازی مرکز رشد جهاد دانشگاهی
• مدیر بخش پویانمایی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
• دبیر ستاد بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور
• موسس و دبیر وقت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی
• نماینده کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی ایران (اسفند 1393 تا شهریور 1395)
و...
حالا اینجا با نیت خیر و به قصد اصلاح برخی امور، حرف هایی را می نویسم تا شاید روزی گره از کاری باز کند این کلمات و اندیشه ها...
ضمنا تا اطلاع ثانوی،بنا به دلایلی سیستم تایید نظرات عمومی" غیر فعال است" اما پیام های شما را حتما میخوانم
.
.
.
کد رهگیری "ساماندهی" : 84468404

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

به نام خدا

جناب آقای دکتر صالحی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام

 

متن حاضر به‌عنوان گزارشی کوتاه به جهت شناخت بهتر حضرت‌عالی نسبت به یکی از زیرمجموعه‌های آن وزارتخانه و نیز توضیح به همکاران صنف بازی‌سازان که نسبت به بنده لطف داشته و به‌عنوان نماینده صنفی انتخابم کرده‌اند نگاشته شده است. قطعاً توقع صدور دستور یا برخورد با فرد یا جریانی را از سوی حضرت‌عالی ندارم و فعلاً فقط به تکلیف خود عمل کرده و اطلاع‌رسانی می‌نمایم تا در حافظه تاریخ ثبت گردد.

سال 1396 به اصرار شخص مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که طی تماس تلفنی از بنده  درخواست کردند در مراسم انتخاب نماینده صنفی در ساختمان بنیاد حاضر شوم (فایل صوتی مکالمه به دلیل استفاده از تلفنی باقابلیت ضبط خودکار تماس‌های دریافتی، نزد این‌جانب موجود است) ضمن حضور در مراسم فوق که با حضور شخص مدیرعامل بنیاد و تنی چند از مدیران عامل شرکت‌های بازی‌ساز از سراسر کشور برگزارشده بود، با بررسی شرایط کاندیداهای نمایندگی صنفی و نیز توجه به حساسیت فعالیت‌های پیش روی بنیاد درباره آیین‌نامه‌های قانون حمایت‌های هدفمند از بازی‌سازان و... به توصیه برخی دوستان حاضر در جلسه بنده نیز کاندید شده و طبق تائید مدیرعامل بنیاد در گزارش به مرکز ملی فضای مجازی و نیز درج خبر رسمی در سایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که تصویر آن به پیوست ارسال می‌گردد، ضمن انتخاب شدن به‌عنوان نماینده همکاران حاضر در جلسه مقرر شد تا : { بابک کرباسیبه‌عنوان نماینده‌ی بازی‌سازان، تا زمان راه‌اندازی تشکل صنفی توسط بازی‌سازان، به‌عنوان نماینده باقی خواهد ماند و در جلسات آتی تصمیم‌گیری‌ سیاست‌های کلان در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حضور خواهد داشت تا نظرات بازی‌سازان را منتقل کند} 

 www.ircg.ir/fa/news/4413

مدتی گذشت و از اوایل سال 1397 به همراه نماینده وزیر محترم فرهنگ آقای دکتر مینایی و نماینده شورای عالی فضای مجازی آقای حاجی میرزایی و نیز نماینده ناشرین بازی‌های وارداتی آقای بهفر جلسات بررسی آیین‌نامه سند هرم حمایت (نام قبلی همگرا) به جهت رعایت عدالت در تصویب قوانین بالادستی موردبررسی قرار بگیرد. در حین برگزاری جلسات نامهربانی‌ها و بعضاً بی‌احترامی‌هایی به وجود می‌آمد که ذاتاً لازمه سن و سال جوانی و کم‌تجربگی برخی از حاضرین در جلسات بود و گله‌ای نبود جز یک مورد ارسال نامه رسمی اعتراضی از سوی بنده به مدیرعامل بنیاد و درخواست برگزاری منظم جلسات، ارائه صورت‌جلسه از مصوبات، حضور فیزیکی ایشان در جلسات و... که پس‌ازآن سعی کردیم با صبر و شکیبایی جلسات چندساعته را پشت سر بگذاریم.

متأسفانه در حین برگزاری این جلسات، موضوع نقد دوساله بنده به برگزاری رویداد TGC در رسانه ملی بررسی شد و نیز در خصوص حذف خودسرانه برخی وظایف بنیاد بدون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظراتی را در چند نشست خبری اعلام کردم. این موضوعات سبب دلخوری مدیرعامل بنیاد شد به‌گونه‌ای که در جلسات بعدی با ترش‌رویی و کم‌اهمیتی به مطالب بیان‌شده از سوی بنده سعی در اداره جلسه به ضرر بازی‌سازان داشتند که باتجربه نماینده حضرت‌عالی و شورای عالی فضای مجازی موضوع سامان گرفته و جلسات به‌خوبی مدیریت شد. اما ازآنجاکه بخش‌هایی از صورت‌جلسات قبلی که به امضا رسیده بود در مصوبات نهایی اعمال نشده بود و نیز در بحث بررسی فرهنگی سلیقه‌های بالادستی خطرناکی از سوی کارشناس نوظهور بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برخلاف مصالح نظام و نیز برخلاف روند تولید بازی‌های بومی اعمال‌نظر کرده بودند که برخلاف نظر اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه بود (نماینده حضرت‌عالی و نماینده شورای عالی فضای مجازی و نماینده بازی‌سازان مخالف و مدیرعامل بنیاد موافق بودند) طرح پیشنهادی بررسی محتوای فرهنگی بازی‌های بومی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌جای برخوردهای سلیقه‌ای و قبیله‌ای با امضا سه نفر از نمایندگان حاضر در جلسه به آقای مدیرعامل بنیاد پیشنهاد شد که متأسفانه ایشان شرایط رفتاری خود را ازدست‌داده و با پرخاشگری ، توهین و تمسخر بنده اقدام به اخراج فیزیکی نماینده بازی‌سازان از ساختمان بنیاد کرده و بیان داشتند: "نیازی به امضا و تائید نماینده بازی‌سازان برای دریافت عوارض بازی‌های خارجی و نحوه هزینه کرد آن ندارم و فقط به‌قصد حفظ وحدت رویه و احترام به بازی‌سازان قبول کردم ایشان که نماینده جعلی بازی‌سازان هستند در جلسات حضورداشته باشند !!" خوب طبیعتاً بعدازاین جلسه سعی و تلاش زیادی هم انجام دادند تا انتخابات مجدد صنفی برگزار کنند و این موضوع را به نماینده شورای عالی فضای مجازی هم اعلام کردند که تحت هر شرایطی موفق به این عمل نشده‌اند. ایشان در ادامه و به جهت آنکه صدای مخالفت بنده درباره سند غلط و پراشتباه همگرا به گوش حضرت‌عالی یا دیگر مسئولین نرسد در اقدامی زیرکانه درخواست کردند نماینده "کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه تهران" به‌عنوان نماینده بازی‌سازان در جلسات بعدی، شرکت کنند. ازجمله دو جلسه "شورای هماهنگی بازی‌های رایانه‌ای" با حضور حضرت‌عالی که برادران دلسوز و محترم بنده در سازمان نظام صنفی به‌عنوان نماینده بازی‌سازان در خدمت شما بودند و اتفاقاً مطالبی را نیز بیان کرده‌اند که درد صنعت است و درست بیان‌شده است.

لذا ازآنجاکه مدیرعامل محترم بنیاد معنی نماینده صنفی را با گماشته یا عمله دولت اشتباه گرفته‌اند و توقع "بله چشم قربان" گویی از بنده داشته‌اند و وقتی متوجه شده‌اند اشتباه گرفته‌اند، به‌جای تغییر رویه غلط خودشان، اصل نمایندگی بازی‌سازان را با تخریب و توهین زیر سؤال برده و هم‌زمان اقدام به شکایتی 100 صفحه‌ای در دادسرای فرهنگ و رسانه با موضوع توهین، تهمت، افترا، انتشار تصاویر نامناسب و نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی علیه بنده کردند (پرونده در حال بررسی است و به‌زودی اخبار جالبی درباره این پرونده اعلام خواهد شد) امروز خارج از گله گذاری‌های مرسوم درباره رفتار عجیب مسئولین آن وزارتخانه در بستن دهان منتقدین با دادگاه و زندان، صلاح دیدم موضوع را به‌عنوان گزارشی از اتفاقات رخ‌داده در مجموعه تحت نظر حضرت‌عالی به سمع و نظرتان برسانم و نیز از بازی‌سازان عزیزی که به بنده رأی دادند تا حقوق آن‌ها را در بررسی طرح همگرا و مصوبات دیگر بنیاد یا ارشاد و با حمایت شورای عالی فضای مجازی محفوظ بدارم عذرخواهی کرده و بیان کنم متأسفانه خشت اول را معماران فرهنگ کج نهاده‌اند و این دیوار به‌راحتی صاف نمی‌شود. باید دیوار خراب‌شده و دوباره ساخته شود ان شاالله

 

طرح همگرا قطعاً راهی به سعادت این کسب‌وکار ندارد و اشتباهات گذشته بنیاد در رفتارهای سلیقه‌ای در این طرح نیز وجود دارد. شاهد نیز شکایت و اعتراض‌های پیاپی بخش قابل‌توجهی از بازی‌سازانی ست که در طرح همگرا ثبت‌نام کرده‌اند و از برخوردهای عجیب اداری که در اصل سلیقه‌ای است متعجب شده و به خیال خودشان بنده نماینده ایشان بوده‌ام، است. رسماً از مسئولین ذی‌ربط درخواست کرده‌ام اگر صلاح بر دریافت عوارض از بازی‌های وارداتی است، فعلاً یا دست نگه‌دارند تا سند بالادستی مصوب بنیاد که بدون تصویب شورای عالی فضای مجازی در حال اجرا است، بهینه‌سازی شود یا حداقل جلوی پرداخت عوارض دریافتی به صندوق بنیاد گرفته شود که خدا را شکر این اتفاق افتاده است و نگرانی برای هدر رفت 12 تا 20 میلیارد تومان به‌صورت سالیانه در اسناد بلند پروازانه مدیران جوان آن بنیاد نداریم. هرروز که از این اتفاقات می‌گذرد بیشتر به عمق جمله {کودتای فرهنگی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای} که در میز خطابه مجلس بیان شد پی برده و برای تغییر روش و منش این آقایان تلاش می‌کنم.

به بازی‌سازان عزیز نیز اعلام می‌کنم موضوع اداری تأسیس "اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان بازی‌های رایانه‌ای" همچنان در دست اقدام است و به امید خدا به‌زودی اخبار خوشی از آن به اطلاع می‌رسانم.

 

با آرزوی توفیق برای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

بابک کرباسی- نماینده صنفی بازی‌سازان ایران

 

 

 

 

 

 

 

رونوشت جهت اطلاع : مدیران عامل شرکت‌های بازی‌ساز

 

  • ۹۷/۰۹/۲۰

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.