دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

متولد اواخر دهه 50 هستم !
به اندازه کافی از دنیا چشیده ام ...
تجربیات تلخ و شیرین، رفاقت های کاری و بی فرجام، تولیدات سخت، مباشرت با برخی مسئولین بی انگیزه و مواردی از این نوع، باعث شد تا از برخی فعالیت های خارج از برنامه ام خسته شوم ...
راستی ! هنوز نگفتم
من جزو آدم های خوشبختی هستم که شغلشان را دوست دارند،یعنی از ابتدای فعالیتم احساس کردم که خدا در آغوش گرفته مرا !
کار و پیشه ام فعالیت در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی بود، پویانمایی، بازی رایانه ای، فیلم کوتاه، تبلیغات فرهنگی و از این جنس تولیدات
لذت بخش بود و هست
حدود 3سال نمیدونم چرا احساس کردم باید در کنار کار کردن، حرف هم بزنم ! احساس کردم حق نقد و اصلاح برخی امور را در حوزه مدیریت کلان و حاکمیتی دارم ! بعد احساس کردم برخی حرف های واضح و حتی تکراری، برای خیلی از مسئولین (و برخی همکارانم) همچون مارپیچ های افسانه ای، گُنگ و گمراه کننده است ! خواستم کمک کنم تا ابروی برخی قوانین اشتباه مرتبط با "حوزه سرگرمی های دیجیتال" را درست کنم، اما زورم به آنها نرسید و به صورت اتفاقی ، چشم خودم کور شد ! و ناخواسته باعث شدم چند تن از دوستانم تبدیل به دشمنانم شوند.
بخشی از سمت های افتخاری و غیر رسمی که در کنار تولیدات پویانمایی و بازی های دیجیتال داشتم نیز بدین شرح است :
• مسئول حوزه سرگرمی های دیجیتال و کارشناس مرکز رسانه های دیجیتال
• دبیر بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
• مشاور و کارشناس حوزه بازی های رایانه ای قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا عج و سازمان سراج
• مسئول بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی
• مشاور و کارشناس حوزه رسانه های مجازی مرکز رشد جهاد دانشگاهی
• مدیر بخش پویانمایی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
• دبیر ستاد بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور
• موسس و دبیر وقت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی
• نماینده کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی ایران (اسفند 1393 تا شهریور 1395)
و...
حالا اینجا با نیت خیر و به قصد اصلاح برخی امور، حرف هایی را می نویسم تا شاید روزی گره از کاری باز کند این کلمات و اندیشه ها...
ضمنا تا اطلاع ثانوی،بنا به دلایلی سیستم تایید نظرات عمومی" غیر فعال است" اما پیام های شما را حتما میخوانم
.
.
.
کد رهگیری "ساماندهی" : 84468404

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

بازی های رایانه ای را به بازی نگیریم

 

بابک کرباسی، سازنده بازی های رایانه ای، نیز که یکی از حاضران این نشست بود، ضمن اشاره به اینکه صنعت بازی های رایانه ای اهمیتی برای دولت ندارد، گفت: صنعت گیم جزو اولویت های دولت نیست. باید برای صنعتِ بازی های رایانه ای داخلی تبلیغات درست انجام شود. اگر دولت صنعت گیم را نمی خواهد، این را شفاف اعلام کند و نام صنعت را روی آن نگذارد؛ چراکه در حال حاضر، این صنعتِ بازی های رایانه ای، صنعتی است بی چرخ دنده و...

مصاحبه منتشر شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، مربوط به سال 1394می باشد.

متن کامل مصاحبه و صحبت های دیگر دوستانم را در لینک ذیل مطالعه نمایید :

http://www.irna.ir/fa/News/81990971

کارشناسان در میزگرد ایرنا؛

بازی های رایانه ای را به بازی نگیریم

تهران- ایرنا- سالهاست که بازی های رایانه ای در همه شئون زندگی انسان راه یافته و مانند بسیاری دیگر از ساخته های دست بشر، دو رو دارد. یک روی آن استفاده صحیح در کارها و کمک به رشد و سعادت انسان و روی دیگر آن استفاده غلط است که معمولاً در غیر موارد علمی و شغلی از آن استفاده می شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مشکلات و دردهای بازی سازان رایانه ای که یکی دو تا نیست. از اسم بازی بگیرید تا مشکلات تبلیغ این بازی ها. یکی می گفت کسی حوزه بازی های رایانه ای را جدی نمی گیرد و هر وقت صحبت بازی می شود، بسیاری از مردم به یاد لی لی و قایم باشک و خاله بازی می افتند.
دیگری از حمایت نشدن بازی سازان می گفت و سراغ آن دسته از بازی سازانی را می گرفت که در گذشته ای نه چندان دور در جشنواره هایی افتخار آفریدند و سیمرغ بلورین را از آن خود کردند ولی حالا به خاک سیاه نشسته اند.
یک بازی ساز از شهرداری و صدا و سیما گله می کرد و می گفت بازی های رایانه ای را در کنار پوشک و چیپس هم تبلیغ کنید.
دیگری از ظرفیت بازی سازان ایرانی سخن گفت که در کشوری زندگی می کنیم که 2 هزار بازی ایرانی تولید می شود و حتی می توانیم در 10 سال آینده با بازی های اروپایی رقابت کنیم.
همین بازی ساز خودباوری مسئولان را در این حوزه مهمترین نکته دانست و از تولید بازی ایرانی با نماد خارجی انتقاد کرد.
از تحریم سخن نمی گوییم که جمهوری اسلامی ایران جزو پنج کشور تحریم آی تی و های تک دنیاست که از ابتدای انقلاب این تحریم وجود داشته و ارتباطی هم با تحریم های اخیر ندارد. 
این سخنان بخشی از نظرات و نکاتی بود که تعدادی از کارشناسان و مسئولان بازی های رایانه ای بود تا جایگاه و نقش دولت در صنعت بازی های رایانه ای و راه های حمایت از این بازی ها را بررسی کند.
هادی کافی سخنگوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، سید محمدعلی سید حسینی معاون پژوهش این بنیاد، مهدی حسینی بلوچی کارشناس حقوقی بازی های رایانه ای، بابک کرباسی بازی ساز و هادی جعفری رئیس کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی رایانه ای، از حاضران این میزگرد بودند.

 

...

 وضعیت صنعت فرهنگی گیم در ایران
بابک کرباسی به عنوان بازی ساز از شکل گیری صنعت بازی سازی در سال های اخیر در برخی کشورها مانند فنلاند یا برزیل سخن گفت که اراده دولت های این کشورها برای توسعه این صنعت فرهنگی شکل گرفت و در ایران نیز باید حاکمیت و دولت اراده ای جدی برای صنعت فرهنگی گیم داشته باشد.
وی با اشاره به صنعت بومی، اخلاق بومی و قانون کپی رایت در ایران از تشکیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای و استقلال آن به عنوان یک نکته مثبت یاد کرد و گفت: ولی موضوع این است که چرا این صنعت را کسی نمی خواهد. 
کرباسی افزود: مدتی معاونت سینمایی و مدتی نیز مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار بازی های رایانه ای شدند و سپس این مسئولیت به بنیاد بازی های رایانه ای محول شد ولی این بنیاد قدرت اجرایی در دستگاه ها ندارد.
این کارشناس رسانه از دولت خواست تا همانگونه که از صنعت نمایش خانوادگی حمایت کرد و به آن پر و بال داد، در تقویت و حمایت از این صنعت نیز نقشی پررنگتر داشته باشد. چون نقش مردم در حوزه بازی ها بعد از نقش دولت قرار دارد و نقش تولیدکنندگان نیز بعد از دولت است.
وی افزود: دولت نیز تاکنون به چشم صنعت به این بازی ها نگاه نکرده و پس از تاسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای، اختیارات این بنیاد در دو دوره دولت قبلی و دولت جدید، تفویض شد و اگرچه این بنیاد بزرگتر شده ولی هنوز یک ردیف بودجه ملی ندارد.

 

...


حضور سالانه 100 بازی در جشنواره بازی ها
کرباسی با اشاره به ظرفیت های بازی سازان ایرانی گفت: در سال 92 درحدود 18 و نیم میلیون مخاطب در کشور وجود داشت که با توجه به گرایش مردم به بازی های موبایلی این تعداد افزایش پیدا کرده و لذا میزان تاثیرگذاری این رسانه و بازی های رایانه ای بالاست.
وی افزود: توانمندی ورود ما به این حوزه رسانه ای بالاست و با توجه به استعدادهای کشور در جشنواره های پنج ساله گذشته بنیاد ملی بازی های رایانه ای که در تهران برگزار شد، به طور متوسط هر سال 70 بازی ساز 108 مسابقه را به جشنواره فرستاده اند.
این بازی ساز از به صرفه بودن این صنعت از نظر اقتصادی و میزان تاثیرگذاری آن سخن گفت و افزود: این هنر و صنعت از نظر اقتصادی با ساخت یک فیلم سینمایی و یا یک قطعه موسیقی قابل مقایسه نیست.

بازار توزیع دیجیتال بازی ها گسترش یابد 
وی از دو راه حل برای جایگزین کردن کپی رایت گفت و پیشنهاد کرد تا مخاطب را بیمه کنند و در ادامه گفت: برای اقتصادی بودن تولید بازی های رایانه ای لازم است تا بازار توزیع دیجیتال بازی ها گسترش یابد. 
کرباسی افزود: در بازارهای موبایلی قانون کپی رایت عملا رعایت می شود و به سمتی می روند تا بازی های خارجی نیز به صورت مستقیم عرضه شود و هم اکنون این اتفاق در بازار دیجیتال و حداقل موبایل افتاده و لذا بازی سازها به راحتی و بدون واسطه می توانند به سود متناسب دست پیدا کنند و خود را در این بازار محک بزنند.
وی همچنین حرکت به سمت خصوصی سازی علمی این حرکت را ضروری دانست و گفت: همانگونه که 10 سال پیش در صنعت سینما فقط یک بنیاد اقدام به تولید فیلم می کرد ولی اکنون اینگونه نیست و هم و غم مسوولان به فیلم ایرانی بوده و لذا امروز بسیاری از مشکلات در این حوزه کمتر دیده می شود و در حوزه بازی نیز باید این کار صورت گیرد.
این بازی ساز همچنین گفت: در آن زمان برای فروش فیلم های نمایش خانگی، با کمک صندوق حمایت از مصرف کنندگان معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه فرهنگی پرداخت می شد و پس از چند سال این حوزه بهبود یافت.
وی خواستار وضع مالیات مستقیم برای محصولات داخلی شد تا از خریداران گرفته شود و به صندوق حمایتی واریز شود ولی اکنون اداره مالیات این حوزه را که معاف از مالیات است به عنوان یک منبع درآمد زا می بیند و خواستار مالیات است.

منتظر بازی های زرد باشید
کرباسی در میان سخنان خود به رسانه ها هشدار داد تا آمادگی ورود بازی های زرد داخلی را نیز داشته باشند که به زودی در بازارهای خارج از کشور آغاز می شود.

وی افزود: هرچند این بازی ها در خارج از کشور ارائه می شود ولی بازار ایران نیز از این بازی ها در امان نخواهد بود
این بازی ساز تاکید کرد: صنعت اقتصادی دنیا به سمت سرگرمی سوق می یابد و بعضی از این سرگرمی ها با اتفاقات منفی روبروست. 

** ایران یکی از پنج کشور تحریم آی تی است 
کرباسی گفت: کشور ما جزو پنج کشور تحریم آی تی و های تک دنیاست که از ابتدای انقلاب این تحریم وجود دارد و ارتباطی هم با تحریم های اخیر ندارد. 
وی از کشورهای سودان، سوریه، کره شمالی ، کوبا و ایران به عنوان کشورهایی یاد کرد که در تحریم آی تی هستند و افزود: ما همچنان در حوزه نرم افزاری نمی توانیم خرید کنیم و هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و اگر اتفاقی بیافتد بسیاری از موتورهای نرم افزاری به دلیل تشابه «های تک» به ما تعلق نمی گیرد. 
این کارشناس رسانه با اشاره به اهمیت بازی سازی در جهان امروز گفـت: هدیه ای که رئیس جمهوری لهستان در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اهدا کرد، یک بازی رایانه ای بود و حتی اوباما ساعتی را درباره آن با رئیس جمهوری لهستان به گفت و گو نشست و این موضوع نشانگر اهمیت دادن دولت ها برای فرهنگسازی بازی های رایانه ای است. 

...

 صادرات ایران با بازی های رایانه ای 
کرباسی با بیان این که کسی حوزه بازی های رایانه ای را جدی نمی گیرد، اظهار داشت: با توجه به این مساله می توانیم به جای بازی اسمی دیگر مانند سرگرمی روی آن بگذاریم. چون هر وقت صحبت بازی می شود، بسیاری به یاد لی لی و قایم باشک و خاله بازی می افتند و فکر می کنند اگر مسئولی بخواهد در این زمینه گزارش دهد سال بعد باید او را جابجا کنند.
وی افزود: این حوزه به عنوان یک صنعت درآمدزا می تواند اقتصاد کشور را در صادارت غیرنفتی اصلاح کند.
این بازی ساز همچنین گفت: آنچه در حوزه بازی سازی در کشور اتفاق می افتد، صنعت نیست بلکه یک کار خودجوش و سلیقه ای است و نمی توان از نخبه های این صنعت توقع حاکمیتی داشت و تازمانی که دولت از تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده برای پر کردن حفره اقتصادی این کشور در حوزه فرهنگی حمایت نکند، هیچ اتفاقی نمی افتد.
وی افزود: ما باید به صنعت بازی های رایانه ای به عنوان یک صنعت فرهنگی نگاه کنیم که دارای سند چشم انداز و نقشه فرهنگی باشد و مسئولان باید در اجرای طرح و سند ملی این صنعت که مصوب شده، تلاش کنند.

 افزایش روند خروج بازی سازان از کشور 
کرباسی در ادامه گفت: خروج بازی سازهای نخبه ایرانی در پنج سال گذشته خیلی زیاد بوده و آنان اکنون در نقاط مختلف جهان فعالیت می کنند و جالب است که این افراد می توانند در مهد تکنولوژی همین کارها را انجام دهند.
وی جایگاه نبوغ ایرانیان را در حوزه بازی های رایانه ای بسیار بالا دانست و گفت: فعالیت بازی سازان در خارج از کشور نشان از استعداد بازی سازان ما دارد و لذا نگاه حاکمیتی لازم است و شاید شخص رئیس جمهوری باید انقلابی در این زمینه ایجاد کند.


...

 بازی های رایانه ای صنعتی است بی چرخ دنده 
بابک کرباسی، بازی ساز بازی های رایانه ای، نیز که یکی از حاضران این نشست بود، ضمن اشاره به اینکه صنعت بازی های رایانه ای اهمیتی برای دولت ندارد، گفت: صنعت گیم جزو اولویت های دولت نیست. باید برای صنعتِ بازی های رایانه ای داخلی تبلیغات درست انجام شود. اگر دولت صنعت گیم را نمی خواهد، این را شفاف اعلام کند و نام صنعت را روی آن نگذارد؛ چراکه در حال حاضر، این صنعتِ بازی های رایانه ای، صنعتی است بی چرخ دنده. 
وی افزود: برای بهبود وضعیت بازی های رایانه ای ایرانی، باید در جامعهٔ ما فرهنگ سازی صورت گیرد و از این صنعت، حمایت مالی شود؛ بر روی آن نظارت وجود داشته باشد و برای این هنر – صنعت تبلیغات صورت گیرد. مسئولان بخش های گوناگون نباید تنها حرف بزنند؛ آنان باید این را بدانند که بنیاد بازی های رایانه ای به تنهایی نمی تواند کارها را از پیش ببرد و نباید نهادهای دیگر وظیفهٔ خود را بر دوش بنیاد بگذارند؛ بنیادی که گاه پیش آمده، نهادهای دیگر اصلاً نامهٔ آن را هم جدّی نمی گیرند. 


.

.

.

توصیه می کنم متن کامل مصاحبه را در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مطالعه فرمایید

http://www.irna.ir/fa/News/81990971

  • ۹۴/۱۲/۱۶

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.