دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

متولد اواخر دهه 50 هستم !
به اندازه کافی از دنیا چشیده ام ...
تجربیات تلخ و شیرین، رفاقت های کاری و بی فرجام، تولیدات سخت، مباشرت با برخی مسئولین بی انگیزه و مواردی از این نوع، باعث شد تا از برخی فعالیت های خارج از برنامه ام خسته شوم ...
راستی ! هنوز نگفتم
من جزو آدم های خوشبختی هستم که شغلشان را دوست دارند،یعنی از ابتدای فعالیتم احساس کردم که خدا در آغوش گرفته مرا !
کار و پیشه ام فعالیت در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی بود، پویانمایی، بازی رایانه ای، فیلم کوتاه، تبلیغات فرهنگی و از این جنس تولیدات
لذت بخش بود و هست
حدود 3سال نمیدونم چرا احساس کردم باید در کنار کار کردن، حرف هم بزنم ! احساس کردم حق نقد و اصلاح برخی امور را در حوزه مدیریت کلان و حاکمیتی دارم ! بعد احساس کردم برخی حرف های واضح و حتی تکراری، برای خیلی از مسئولین (و برخی همکارانم) همچون مارپیچ های افسانه ای، گُنگ و گمراه کننده است ! خواستم کمک کنم تا ابروی برخی قوانین اشتباه مرتبط با "حوزه سرگرمی های دیجیتال" را درست کنم، اما زورم به آنها نرسید و به صورت اتفاقی ، چشم خودم کور شد ! و ناخواسته باعث شدم چند تن از دوستانم تبدیل به دشمنانم شوند.
بخشی از سمت های افتخاری و غیر رسمی که در کنار تولیدات پویانمایی و بازی های دیجیتال داشتم نیز بدین شرح است :
• مسئول حوزه سرگرمی های دیجیتال و کارشناس مرکز رسانه های دیجیتال
• دبیر بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
• مشاور و کارشناس حوزه بازی های رایانه ای قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا عج و سازمان سراج
• مسئول بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی
• مشاور و کارشناس حوزه رسانه های مجازی مرکز رشد جهاد دانشگاهی
• مدیر بخش پویانمایی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
• دبیر ستاد بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور
• موسس و دبیر وقت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی
• نماینده کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی ایران (اسفند 1393 تا شهریور 1395)
و...
حالا اینجا با نیت خیر و به قصد اصلاح برخی امور، حرف هایی را می نویسم تا شاید روزی گره از کاری باز کند این کلمات و اندیشه ها...
ضمنا تا اطلاع ثانوی،بنا به دلایلی سیستم تایید نظرات عمومی" غیر فعال است" اما پیام های شما را حتما میخوانم
.
.
.
کد رهگیری "ساماندهی" : 84468404

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

تخریب افکار نوجوانان در ابتذال بازی‌های مدرن

دبیر انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی گفت: «متأسفانه بازیهایی که کشورهای آمریکایی و غربی می سازند با قدیم بسیار متفاوت است. آنها از این طریق سعی در تخریب افکار دینی و اعتقادی جوانان و نوجوانان دارند، این بازیها الان از یک عکس فراتر رفته و به این سمت می رود که کاربر در حین بازی، گویی دارد زندگی می کند و این بازی ها به راحتی مجوز می گیرند.»

مصاحبه مربوط به سال 1391 و زمان تصدی بر سمت مدیریت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی می باشد.

به نقل از روزنامه کیهان، بازی های رایانه ای یکی از سرگرمی های کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است. این بازیهای مهیج و پرکشش ساعتها نوجوان و جوان ما را در مقابل صفحه نمایشگر میخکوب کرده او را از دنیای واقعیات به عالم تخیلات فرو می برد و در این گیرودار یا چیز اندکی را به او می آموزد و یا چیزی را از او می گیرد، یا اینکه او را در تخیلات بی پایان به حال خود رها می کند.
این بازی ها در کنار محاسنشان گاه آثار مخرب روحی و جسمی درکودکان و نوجوانان برجای می گذارند که با توجه به ظرافت فکر و ذهنشان جبران آنها شاید برای همیشه ناممکن شود.
در این دنیای پرهیاهوی بازیهای رایانه ای ، آنچه بیش از پیش اذهان را به خودش مشغول می کند ورود بازیهای رایانه ای خارجی با مفاهیم و محتوای آمریکایی- غربی به منظور ترویج بی بندوباری و زندگی به سبک غربی ها، آموزش و نحوه استفاده از موادمخدر و تبلیغات ضددینی درسطح جامعه و بین مخاطبان مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان با قیمتهای بسیار نازل است.
دسترسی آسان و بدون کمترین نظارتی از سوی خانواده ها و مسئولان فرهنگی کشور بزرگ ترین آسیبی است که نسل جدید را مورد هجمه و تهدید قرار می دهد.
وقتی در هر سوپرمارکت و بقالی یا سر هر چهارراهی سی دی های بازی رایانه ای خارجی با گرافیک های بسیار بالا و تنها به قیمت 1000 تا 1500 تومان بر صفحه لب تاپ فرزند 15-16 ساله ما عقل و هوش از سرش می برد و چشم و گوش او را کور می کند و عنان از کف اختیار خانواده ها خارج می شود، واقعا باید همه به خود بیایند؛ مسئولان فرهنگی کشور در کنار شرکتهای تولیدکننده بازیهای رایانه ای داخلی و شرکتهای خصوصی توزیع کننده این بازیها دوشادوش والدین و خانواده ها، نوجوانان و جوانان را از گرداب این بازیهای مخرب نجات دهند و غفلتی که نسبت به ساخت بازیهای رایانه ای داخلی با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس صورت گرفته را جبران نمایند.

افراط در مصرف بازیهای رایانه ای
متأسفانه در یک مقطع زمانی بازی های رایانه ای خیلی بی دروپیکر وارد کشور شد و الان خوشبختانه از نظر علمی، کارهای پژوهشی زیادی در این خصوص انجام شده است. ضمن اینکه باید اذعان داشت بازیهای رایانه ای فی نفسه آثار مخرب ندارد اما افراط در استفاده از این بازیها مخرب است و تأثیر سوء دارد.
بابک کرباسی دبیر انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی در گفت وگو با گزارشگر کیهان با بیان اینکه نحوه استفاده از بازیهای رایانه ای بین بچه ها و کاربران از نظر فیزیکی، محتوا، خشونت بازی و صدا و مسائل حاشیه ای که در متن این بازیها مثل خشونت و مسائل جنسی وجود دارد، تأثیر مخرب دارد، خاطرنشان می کند: «این گونه بازیها باعث ضربه زدن به روحیه افرادی می شود که نه تنها از نظر سنی بلکه از نظر اعتقادی و دینی برای آنها خوب نیست و متأسفانه این بازی ها در اختیار مخاطبان زیادی قرارگرفته است.»
وی می گوید: «طبق آمار رسمی بیش از 2 هزار و 500 عنوان بازی وارد کشور شده است که این رقم غیر از بازیهای دانلود شده از طریق اینترنت است و قرار بود مرکزی کار ساماندهی بازیها را برعهده بگیرد و از طریق سازوکار اجرایی بتوانند آن را کنترل کنند، اما این کار به نتیجه نرسید.»
به آقای کرباسی می گویم مگر بنیاد ملی بازی های رایانه ای این وظیفه را برعهده ندارد؟ در پاسخم می گوید: «در حال حاضر کل نظارت، کنترل و رسیدگی به بازیها برعهده بنیاد ملی بازی های رایانه ای است، یک بنیاد خصوصی که در ابتدا با 150 هزار تومان بودجه کار خود را در این زمینه شروع کرد، اما در این حوزه سوءاستفاده های زیادی می شود.»
دبیر انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه 6 زونکن و پرونده درخصوص بازی های رایانه ای به قوه قضائیه تحویل داده اند، اضافه می کند: «متأسفانه بازیهایی که کشورهای آمریکایی و غربی می سازند با قدیم بسیار متفاوت است. آنها از این طریق سعی در تخریب افکار دینی و اعتقادی جوانان و نوجوانان دارند، این بازیها الان از یک عکس فراتر رفته و به این سمت می رود که کاربر در حین بازی، گویی دارد زندگی می کند و این بازی ها به راحتی مجوز می گیرند.»
به او می گویم این مجوزها چگونه صادر می شود؟ در توضیحاتی می گوید: «بنیاد ملی قبل از توزیع بازی ها به شرکتهای خصوصی، این بازی ها را بررسی می کند و صحنه های خلاف شئونات اسلامی و دینی را سانسور می کند اما محتوای این بازیها نیاز به تغییر دارد، ضمن اینکه دست شرکتهای توزیع کننده برای سوءاستفاده خیلی باز است این مقوله نیاز به نظارت قوی تری دارد و دولت باید در این خصوص حمایت جدی تر از بازی سازان داخلی کند.»

غفلت درساخت بازیهای انقلابی

ساخت بازیهای مرتبط با فرهنگ و تمدن ایرانی، دفاع مقدس و داستانهای قرآنی باید در دستور کار جدی بازی سازان قرار گیرد.
بابک کرباسی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه تاکنون نسبت به ساخت بازی با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس غفلت صورت گرفته است، با نگاه انتقادی به صنعت بازی سازی اضافه می کند: «اگر به صنعت بازی سازی به عنوان موضوع جنگ نرم نگاه کنیم، ابزاری برای مقابله با دشمنان است. اما متأسفانه تا به حال نسبت به این موضوع منفعل بوده ایم، صنعت و هنر بازی سازی هنوز ساماندهی نشده است و مشکلات ما به گوش مسئولان نمی رسد، از این رو برای ادامه مسیر رو به رشد صنعت بازی سازی در کشور نیازمند حمایت مسئولان فرهنگی هستیم تا این صنعت به بیراهه نرود.»
از دبیر انجمن بازی سازان انقلاب درخصوص اهداف تأسیس این مرکز سؤال می کنم. او با اشاره به اینکه مرکز بازی سازان انقلاب اسلامی به منظور حمایت بیشتر از سازندگان بازی های انیمیشنی ارزشی تأسیس شده است می گوید: «آموزش، تولید، اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط بین دستگاه های متولی از مهم ترین اهداف راه اندازی این انجمن است و در مجموع هدف ما حمایت از پروژه هایی است که تامین کننده اهداف نظام جمهوری اسلامی است.»
کرباسی اضافه می کند: «اولین پروژه مرکز ساخت بازی با نام «راز روشن» است که مربوط به زندگی شهید مصطفی احمدی روشن و تیم های تروریستی است که قالب ملی و انقلابی دارد و امیدواریم با بودجه ای که وعده داده شده پروژه را گسترش دهیم و هم اکنون اعضای این مرکز 20 پروژه تولید بازی ها را در دست تهیه دارند.»

اتاق خواب بچه ها مجهز به تکنولوژی روز دنیا!
به راستی چه کسی مسئول به هم ریختن آرامش درونی کودکان، نوجوانان و جوانان می باشد؟ بی تردید دشمنان سرسپرده ایران اسلامی و دست نشاندگان صهیونیستی آنها با ترویج خشونت و جنگ و کشتار از طریق بازی های رایانه ای و تزریق فرهنگ مبتذل غربی به نسل جدید سعی در تخریب و تضعیف روحیه دینی و مذهبی جوانان و نوجوانان دارند، اما آنچه که می تواند در برابر این هجمه و ناتوی فرهنگی سد راه دشمنان شود، هوشیاری خانواده ها، نظارت دقیق تر مسئولان فرهنگی و نظارت قوی تر بر واردات بازی های رایانه ای خارجی و حمایت بیش از پیش از سازندگان و تولیدکنندگان بازی های رایانه ای داخلی می باشد.

بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای است و  با اشاره به اینکه بازی های رایانه ای 24سال است که در ایران رواج یافته، می گوید: «این بازی ها از زمانی که سگا، میکرو و کامپیوتر در کشور رایج نبود، وارد بازار می شد و آرام آرام با قوی تر شدن پی سی و کامپیوتر شخصی هر نفر یا هر بچه ای در خانه یک رایانه دارد و آن را تقریباً وسیله ای برای بازی خود می داند و کشورهای غربی هم از بهتر شدن گرافیک کامپیوترها نیز نهایت استفاده را کردند و برای رونق بازارشان متناسب با فرهنگ خود، اقتصاد و ارزآوریشان را در رسانه بازی پیدا کردند، رسانه بازی تا مدتها رسانه سوم و چهارم محسوب می شد اما از سال 2006 به بعد به عنوان رسانه پیشرو مطرح شد و از فیلم و موسیقی پیشی گرفت و برای کشورهای غربی مثل آمریکا، ژاپن، کانادا و انگلیس سودآوری داشت و ناشران بازی ها و متن تمام بازی ها توسط عوامل صهیونیست ها و فراماسونر بزرگ اداره می شد و در نهایت بحث جهانی سازی خود را مطرح کردند که همه باید مثل آنها مصرف گرا شوند و تفکرات لذائذ غربی را دنبال کنند و همه این توطئه ها را در بازی های رایانه ای رقم زدند.»
وی ضمن اینکه در مطالب بالا به نقاط منفی بازی های رایانه ای و چگونگی راه یابی و ورود آنها به کشور اشاره کرده در ادامه صحبت های خود به نقاط مثبت بازی های رایانه ای می پردازد و می گوید: «رایانه و بازی های کامپیوتری ابعاد مثبتی هم دارد و قدرت مدیریت را به فرد یاد می دهد.»
مینایی اضافه می کند: «هر وسیله ای که به عنوان یک رسانه مطرح است همان طور که عامل ضلالت و گمراهی می شود، می تواند عامل هدایت هم باشد، اگر رسانه را بشناسیم و به جای اینکه الکل و قمار و بی بند و باری را ترویج دهد، مسائل فطری و انسانی و سبک زندگی انسانی را معرفی نماید بهترین وسیله برای فرهنگ بومی خودمان می شود.»
به او می گویم آیا از 4سال و نیم قبل (1387) که این بنیاد راه اندازی شده است تا چه حد توانسته در پیاده کردن اهداف فوق و موارد مثبتی که بدان اشاره کردید، موفق باشد، چون کماکان شاهد خرید و فروش بازی های رایانه ای خارجی در اماکن عمومی بدون هیچ گونه ممنوعیت قانونی هستیم.
مینایی در توضیحاتی این طور می گوید: «پس از راه اندازی این بنیاد نظام «اسراء» را به وجود آوردیم که در این نظام محتوای بازی ها را براساس نسخه های بومی خود محک می زنیم و اگر نکات منفی در بازی های رایانه ای وجود داشته باشد یا خط قرمزهای ما را نقض کرده باشد، اجازه ورود آن بازی ها به بازار را نمی دهیم. چون در برخی از این بازی ها کشورهای مسلمان را به عنوان تروریست مطرح می کنند و کسانی که اهداف سیاسی دارند از دریچه رسانه بازی سعی در رسیدن به مقاصد شوم خود می کنند.»
مینایی با اشاره به اینکه برخی از این بازی ها از طریق اینترنت داخل خانه ها و وارد کامپیوترهای شخصی می گردد و ما نمی توانیم نقش نظارتی خود را در این خصوص انجام دهیم، خاطرنشان می کند: «باتوجه به اینکه قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد حتی نسبت به فیلم هایی که به ظاهر خریداری شود، قانون کپی رایت خاصی نیست و ما با اصرار به شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شدیم که اگر کپی رایت رعایت شود می توانیم از هجمه ورود بازی های غربی به داخل کشور جلوگیری کنیم.
وی اضافه می کند: «با این قانون می توانیم از هجوم بازی های غربی که سونامی سنگینی وارد کشور می کند جلوگیری کنیم. درحال حاضر بازی های رایانه ای خارجی با قیمت ارزان و کیفیت بالا عرضه می شود و ما تقریباً در این مدت فعالیت توانستیم 700بازی غیرمجاز از 2000 بازی مطرح شده را شناسایی کنیم و جلوی توزیع آنها را بگیریم و 700بازی دیگر نیز باید ویرایش و اصلاح گردد تا بتواند واردبازار شود و 600بازی دیگر هم مجاز هستند و باید مورد طرح رده بندی سنی 7-15-16-17و 25سال قرار گیرد.»
به آقای مینایی می گویم اما علی رغم توضیحات شما چرا همچنان شاهد فروش بازی های غیرمجاز خارجی در فروشگاه های مختلف هستیم مگر شما وظیفه نظارتی بر کار این فروشگاه ها ندارید؟ توضیح می دهد: «ما شبکه توزیع مناسبی نداریم، نظارت بر کف بازار و نحوه توزیع بازی ها برعهده بنیاد نیست بلکه نظارت بر عرضه محصولات فرهنگی و بازی های رایانه ای برعهده ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ضمن اینکه هولوگرام روی سی دی های بازی به منظور شناسایی و تأیید بازی است که یک بازی مجاز از غیرمجاز تمیز داده شود.»
به مدیر بنیاد ملی بازی های رایانه ای می گویم، متأسفانه روی خیلی از همین بازی های غیرمجاز هم هولوگرام شما و بنیاد ملی درج شده است! وی برای اثبات حقانیت فعالیت بنیاد اضافه می کند: «ما هولوگرام را دانه ای 100تومان به شرکت ها می دهیم اما نمی دانیم روی چه سی دی هایی می خورد! ما بازرسی می کنیم و به ستاد گزارش تخلفات را ارائه می دهیم اما اجرای عملیاتی کف بازار برعهده ستاد است. در ضمن خیلی از بازی ها به صورت قاچاق وارد کشور و توزیع می شود و برخی هولوگرام ندارد همچنین بعضی هولوگرام بازی ایرانی را روی بازی های نامناسب خارجی می گذارند، برخورد با این تخلفات برعهده قوه قضائیه و اماکن است. 

کم کاری از بنیاد نیست ما تلاش خود را برای شناسایی و ویرایش بازی ها انجام می هیم اما وقتی یک بازی وارد بازار می شود انواع تخلفات از قبیل هولوگرام یا جابه جایی یک بازی ویرایش شده با نسخه اصلی ویرایش نشده، روی سی دی های بازی ها صورت می گیرد که آن تخلفات هم توسط شرکت های توزیع کننده انجام می شود.»

  • ۹۱/۰۶/۰۸

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.