دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

متولد اواخر دهه 50 هستم !
به اندازه کافی از دنیا چشیده ام ...
تجربیات تلخ و شیرین، رفاقت های کاری و بی فرجام، تولیدات سخت، مباشرت با برخی مسئولین بی انگیزه و مواردی از این نوع، باعث شد تا از برخی فعالیت های خارج از برنامه ام خسته شوم ...
راستی ! هنوز نگفتم
من جزو آدم های خوشبختی هستم که شغلشان را دوست دارند،یعنی از ابتدای فعالیتم احساس کردم که خدا در آغوش گرفته مرا !
کار و پیشه ام فعالیت در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی بود، پویانمایی، بازی رایانه ای، فیلم کوتاه، تبلیغات فرهنگی و از این جنس تولیدات
لذت بخش بود و هست
حدود 3سال نمیدونم چرا احساس کردم باید در کنار کار کردن، حرف هم بزنم ! احساس کردم حق نقد و اصلاح برخی امور را در حوزه مدیریت کلان و حاکمیتی دارم ! بعد احساس کردم برخی حرف های واضح و حتی تکراری، برای خیلی از مسئولین (و برخی همکارانم) همچون مارپیچ های افسانه ای، گُنگ و گمراه کننده است ! خواستم کمک کنم تا ابروی برخی قوانین اشتباه مرتبط با "حوزه سرگرمی های دیجیتال" را درست کنم، اما زورم به آنها نرسید و به صورت اتفاقی ، چشم خودم کور شد ! و ناخواسته باعث شدم چند تن از دوستانم تبدیل به دشمنانم شوند.
بخشی از سمت های افتخاری و غیر رسمی که در کنار تولیدات پویانمایی و بازی های دیجیتال داشتم نیز بدین شرح است :
• مسئول حوزه سرگرمی های دیجیتال و کارشناس مرکز رسانه های دیجیتال
• دبیر بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
• مشاور و کارشناس حوزه بازی های رایانه ای قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا عج و سازمان سراج
• مسئول بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی
• مشاور و کارشناس حوزه رسانه های مجازی مرکز رشد جهاد دانشگاهی
• مدیر بخش پویانمایی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
• دبیر ستاد بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور
• موسس و دبیر وقت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی
• نماینده کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی ایران (اسفند 1393 تا شهریور 1395)
و...
حالا اینجا با نیت خیر و به قصد اصلاح برخی امور، حرف هایی را می نویسم تا شاید روزی گره از کاری باز کند این کلمات و اندیشه ها...
ضمنا تا اطلاع ثانوی،بنا به دلایلی سیستم تایید نظرات عمومی" غیر فعال است" اما پیام های شما را حتما میخوانم
.
.
.
کد رهگیری "ساماندهی" : 84468404

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

تولیدکننده بازیهای رایانه ای و کارشناس فضای مجازی در گفتگو با رادیو فردا : وقتی به کودک گوشی می دهیم، احساس بزرگ بودن را به او تقدیم می کنیم . " کودک "خود را بجای والدین می انگارد، این سرابی که برای کودک ایجاد می شود، باعث بلوغ زودرس می شود.

 

 

برنامه "گفت و گوی اجتماعی" رادیو گفت و گو با موضوع  بلوغ زودرس و فضای مجازی ، با حضور بابک کرباسی تولیدکننده و کارشناس بازیهای رایانه ای به روی آنتن رفت.

بابک کرباسی با اذعان به اینکه ورود به دنیای بلوغ زودرس، توسط بازی ها اجتناب ناپذیر است، گفت: اگر به این موضوع فکر نکنیم و یا توجهی به این موضوع در مراحل مختلف تولید نداشته باشیم قطعا موجب شکست یک پروژه می شود و هدفمند تولید نمی شود.

وی افزود: اگر قبول نکنیم سرگرمی ها و فضای اینترنت می تواند باعث بلوغ زودرس یا رشد ذهنی بیش از اندازه بیافتد، غلط است و هرکسی بخواهد روی این پافشاری کند، مشخصا موضوع محتوا و تولید این رسانه ها را درک نکرده است.

تولیدکننده بازیهای رایانه ای تعاملی بودن این حوزه را نکته مهمی در تولید آنها دانست و بیان داشت: تعاملی بودن بازی باعث می شود کودک مسائلی که باید در دو الی سه سال یاد بگیرد در تعامل و فضای یک گیم خیلی سریع تر در ضمیر ناخودآگاهش بنشیند و سوالات جدید برایش پیش بیاید و جواب های جدید را بگیرد.

وی با تاکید بر نقش خانواده ها در  پیشگیری گفت: در گذشته خانواده ها در سنین کودکی از فرزندانشان مراقبت می کردند حتی در بازی ها و در جمع هایی که دخترها و پسرها داشتند کنترل هایی به صورت نامحسوس و یا محسوس انجام می شد و یا حتی در بازی های خطرناک مثل بازی با سنگ یا تیرکمان برخورد می شد. اما متاسفانه خانواده امروزی بر خلاف میزان استاندارد سنی دنیا که اسمارت فون ها و دیوایس ها در چه سنی می تواند در اختیار کودک قرار بگیرد، با افتخار می گوید که بچه شش یا هفت ساله من می تواند دانلود کند.

کرباسی با اظهار به اینکه گوشی موبایل برای کودک تقلیدی از رفتار پدر و مادر و بزرگترها است، توضیح داد: وقتی کودک گوشی را می گیرد داریم احساس بزرگ بودن را به او تقدیم می کنیم. این مسئله بد نیست اما برای یک کودک همزمان با سخت افزاری که در دستش می آید روحیه اش را به سمت بزرگ شدن می برد و فکر می کند پدر یا مادرش است و این سرابی است که برای کودک ایجاد می شود.

وی افزود: سرخوردگی و پارادوکس های بد که ایجاد می شود در کجاست؟ کودکی که احساس می کند بزرگ شده وقتی می خواهد رفتارهای بزرگانه انجام دهد، می بیند که بزرگ نشده است و شروع به پرخاشگری می کند یا درون خودش می ریزد و تمام اینها باعث می شود بلوغ زودرسی شکل بگیرد که بلوغ نیست و شبیه سازی بلوغ است که به جان کودکان افتاده است.

کارشناس بازیهای رایانه ای با اشاره به راهکارهای مقابله با رسیدن به بلوغ زودرس در کودکان، عنوان کرد:  بالا بردن سواد دیجیتال خانواده ها و سواد رسانه در خانواد ها جلو رفتار اشتباه را می گیرد و از بلوغ زودرس جلوگیری می شود. ولی اینکه چه کاری در رابطه با کودکانشان انجام دهند که به بلوغ رسیده اند در حیطه خانواده ها نیست و این کاری است که باید جامعه شناس و روانشناس انجام دهد. همچنین باید همزمان دستگاه های فرهنگی و دستگاه های متولی و قانون گذار ما نظارت خودشان را بر تولیدات داخلی خودمان بیشتر کنند و واردات را کنترل کنند.

 

 

قابل ذکر است، برنامه "گفت و گوی اجتماعی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند

  • ۹۷/۰۲/۱۴

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.