واردات، مشکل اعظم در عرصه تولید بازی های رایانه ای است
بابک کرباسی در برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو مورخ یکشنبه 95/12/10، واردات را مشکل اعظم در عرصه تولید بازی های رایانه ای معرفی کرد و گفت: بازی های خیلی خوبی ساخته می شود که در خارج از کشور فروش دارند اما در ایران این بازی ها دیده نمی شود، بخاطر این است که مارکت های داخلی پر شده از بازی های وارداتی !
برنامه "صبح وگفت و گو" با حضور دکتر سیدمحمدرضا اصنافی کارشناس فضای مجازی و بابک کرباسی کارشناس بازی های رایانه ای و با موضوع فیلترینگ کلش آو کلنز به روی آنتن رفت.
دکتر سیدمحمدرضا اصنافی با اشاره به تصمیم گیری برای فیلترینگ بازی کلش آو کلنز گفت: کارگروهی که برای بازی فیلترینگ کلش آو کلنز تشکیل شده، متشکل از نمایندگانی است که بخش اعظم آن نمایندگان دولت هستند و وزارت ارتباطات هم نماینده داشته است. اینکه نماینده های دولت رایی را بدهند و بعد بگوییم می خواهیم این رای را تغییر دهیم نشان می دهد که یک سیاست واحد و رویه مشخصی در دولت وجود ندارد.
توصیه میکنم بشنوید، متن پیاده شده از مصاحبه که در سایت رادیو گقتگو قرارداده شده است، کمی کمی متفاوت تر از اصل مصاحبه است
http://bayanbox.ir/view/9189045856373340442/radio-goftego-asnafi-karbasi.mp3
این کارشناس فضای مجازی با انتقاد از روند این نوع تصمیم گیری ها اظهار داشت: این نوع سیاست گذاری که بدون اعلام قبلی در جلسه ای در پشت درهای بسته تصمیم گیری می شود و حتی وزیر هم اطلاعی ندارد و بعد اعلام مخالفت می کند، وضعیت آشفته سیاست گذاری و تصمیم گیری در کشور را نشان می دهد.
در ادامه بابک کرباسی با اشاره به وضعیت بازی سازی در حوزه رایانه در ایران گفت: در امر بازی سازی رایانه ای اوضاع به گونه ای که ظاهرا دیده می شود نیست، از سال 86 کشورمان وارد صنعت بازی های رایانه ای به صورت رسمی شده است و تصمیم حاکمیت و نظام این بوده که ما به باشگاه کشورهای صاحب این صنعت بپیوندیم و این یک برنامه ده ساله بوده مبنی بر این که بعنوان سازنده برتر بازی های رایانه ای و صادر کننده جزو کشورهای اول منطقه باشیم ولی هنوز محقق نشده است.
وی متذکر شد: طرح های خوبی شروع شد اما متاسفانه تغییر سیاست های دولت های حاکم و اولویت مسایل فرهنگی باعث شد موضوع بازی رایانه ای از اولویت خارج شود.
کارشناس بازی های رایانه ای واردات را مشکل اعظم در عرصه تولید بازی های رایانه ای معرفی کرد و تصریح کرد: اگر الان در حوزه بازی های تلفن همراه تمرکز به وجود آمده و می بینیم بازی های خیلی خوبی ساخته می شود ولی دیده نمیشود بخاطر این است که مارکت های داخلی پرشده از بازی های وارداتی که بدون سازوکار مشخص، کمیت و تعداد و بدون نظارت برای عوام عرضه می شود.
وی خاطر نشان شد: این نوع بازی ها به این دلیل محبوب می شوند که فضایی متفاوت از فضای ذهنی و اجتماعی را تجربه می کنند.
کرباسی با اشاره به قانون کپی رایت، بیان داشت: اصولا مشکلات "بازار" بدون قانون کپی رایت و برخورد کم و خیلی سبک با قانون شکنان هیچ وقت حل نمی شود. در کشور ما همانند بازی های خارجی این قانون تصویب شده ولی نمی توانیم در مورد بازی های خارجی این حرف را بزنیم در مورد بازی های ایرانی نیز، قانون کپی رایت خیلی کم رنگ شده است. متاسفانه جدی نگرفتن صنعت بازی های رایانه ای در کشور برخلاف منویات مقام معظم رهبری و پاس کاری قوانین حاکمیتی بین دستگاه های اجرایی می باشد. بنیاد ملی بازی های رایانه ای قدرت چانه زنی با متولیان قانون گذار را ندارد. وزیر فرهنگ مستعفی دولت یازدهم، صنعت بازی های رایانه ای را مانند دندان {کرم خورده} کشید و به کناری انداخت. در حال حاضر نیز موضوعات صنعت ما با مدیریت فرهنگی پوپولیستی که بر مبنا نظر مردم و کامنت های اینترنتی موضوعی را فیلتر می کنند و فردا با نظر مخالفی دوباره رد فیلتر می کنند، اداره می شود و این برای صنعت بازی سازی و ریسک پذیری سرمایه گذاری منطقی نیست.
قابل ذکر است، برنامه "صبح و گفتگو" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7 صبح از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو یا اینجا مراجعه کنند.
- ۹۵/۱۰/۱۲