دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی از حرف هایم درباره "حوزه های فرهنگی - سیاسی مربوط به سرگرمی های دیجیتال" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی از حرف هایم درباره "حوزه های فرهنگی - سیاسی مربوط به سرگرمی های دیجیتال" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

متولد اواخر دهه 50 هستم
به اندازه کافی از دنیا چشیده ام ...
تجربیات تلخ و شیرین، رفاقت های کاری و بی فرجام، تولیدات سخت، مباشرت با برخی مسئولین بی انگیزه و مواردی از این نوع، باعث شد تا از برخی فعالیت های خارج از برنامه ام خسته شوم ...
راستی ! هنوز نگفتم
من جزو آدم های خوشبختی هستم که شغلشان را دوست دارند،یعنی از ابتدای فعالیتم احساس کردم که خدا در آغوش گرفته مرا !
کار و پیشه ام فعالیت در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی بود، پویانمایی، بازی رایانه ای، فیلم کوتاه، تبلیغات فرهنگی و از این جنس تولیدات
لذت بخش بود و هست
حدود 3سال نمیدونم چرا احساس کردم باید در کنار کار کردن، حرف هم بزنم ! احساس کردم حق نقد و اصلاح برخی امور را در حوزه مدیریت کلان و حاکمیتی دارم ! بعد احساس کردم برخی حرف های واضح و حتی تکراری، برای خیلی از مسئولین (و برخی همکارانم) همچون مارپیچ های افسانه ای، گُنگ و گمراه کننده است ! خواستم کمک کنم تا ابروی برخی قوانین اشتباه مرتبط با "حوزه سرگرمی های دیجیتال" را درست کنم، اما زورم به آنها نرسید و به صورت اتفاقی ، چشم خودم کور شد ! و ناخواسته باعث شدم چند تن از دوستانم تبدیل به دشمنانم شوند.
بخشی از سمت های افتخاری و غیر رسمی که در کنار تولیدات پویانمایی و بازی های دیجیتال داشتم نیز بدین شرح است :
• مسئول حوزه سرگرمی های دیجیتال و کارشناس مرکز رسانه های دیجیتال
• دبیر بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
• مشاور و کارشناس حوزه بازی های رایانه ای قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا عج و سازمان سراج
• مسئول بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی
• مشاور و کارشناس حوزه رسانه های مجازی مرکز رشد جهاد دانشگاهی
• مدیر بخش پویانمایی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
• دبیر ستاد بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور
• موسس و دبیر وقت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی
• نماینده کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی ایران (اسفند 1393 تا شهریور 1395)
و...

حالا اینجا با نیت خیر و به قصد اصلاح برخی امور، حرف هایی را می نویسم تا شاید روزی گره از کاری باز کند این کلمات و اندیشه ها...
ضمنا تا اطلاع ثانوی،بنا به دلایلی سیستم تایید نظرات عمومی" غیر فعال است" اما پیام های شما را حتما میخوانم
.
.
.
کد رهگیری "ساماندهی" : 84468404

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

بابک کرباسی در برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو مورخ یکشنبه 95/12/10،  واردات را مشکل اعظم در عرصه تولید بازی های رایانه ای معرفی کرد و گفت: بازی های خیلی خوبی ساخته می شود که در خارج از کشور فروش دارند اما در ایران این بازی ها دیده نمی شود، بخاطر این است که مارکت های داخلی پر شده از بازی های وارداتی !

 

برنامه "صبح وگفت و گو" با حضور دکتر سیدمحمدرضا اصنافی کارشناس فضای مجازی و بابک کرباسی کارشناس بازی های رایانه ای و با موضوع فیلترینگ کلش آو کلنز به روی آنتن رفت.


دکتر سیدمحمدرضا اصنافی با اشاره به تصمیم گیری برای فیلترینگ بازی کلش آو کلنز گفت: کارگروهی که برای بازی فیلترینگ کلش آو کلنز تشکیل شده، متشکل از نمایندگانی است که بخش اعظم آن نمایندگان دولت هستند و وزارت ارتباطات هم نماینده داشته است. اینکه نماینده های دولت رایی را بدهند و بعد بگوییم می خواهیم این رای را تغییر دهیم نشان می دهد که یک سیاست واحد و رویه مشخصی در دولت وجود ندارد.

 

توصیه میکنم بشنوید، متن پیاده شده از مصاحبه که در سایت رادیو گقتگو قرارداده شده است، کمی کمی متفاوت تر از اصل مصاحبه است

   http://bayanbox.ir/view/9189045856373340442/radio-goftego-asnafi-karbasi.mp3

 

این کارشناس فضای مجازی با انتقاد از روند این نوع تصمیم گیری ها اظهار داشت: این نوع سیاست گذاری که بدون اعلام قبلی در جلسه ای در پشت درهای بسته تصمیم گیری می شود و حتی وزیر هم اطلاعی ندارد و بعد اعلام مخالفت می کند، وضعیت آشفته سیاست گذاری و تصمیم گیری در کشور را نشان می دهد.

در ادامه بابک کرباسی با اشاره به وضعیت بازی سازی در حوزه رایانه در ایران گفت: در امر بازی سازی رایانه ای اوضاع به گونه ای که ظاهرا دیده می شود نیست، از سال 86 کشورمان وارد صنعت بازی های رایانه ای به صورت رسمی شده است و تصمیم حاکمیت و نظام این بوده که ما به باشگاه کشورهای صاحب این صنعت بپیوندیم و این یک برنامه ده ساله بوده مبنی بر این که بعنوان سازنده برتر بازی های رایانه ای و صادر کننده جزو کشورهای اول منطقه باشیم ولی هنوز  محقق نشده است.

وی متذکر شد: طرح های خوبی شروع شد اما متاسفانه تغییر سیاست های دولت های حاکم و اولویت مسایل فرهنگی باعث شد موضوع بازی رایانه ای از اولویت خارج شود.

کارشناس بازی های رایانه ای واردات را مشکل اعظم در عرصه تولید بازی های رایانه ای معرفی کرد و تصریح کرد: اگر الان در حوزه بازی های تلفن همراه تمرکز به وجود آمده و می بینیم بازی های خیلی خوبی ساخته می شود ولی دیده نمیشود بخاطر این است که مارکت های داخلی پرشده از بازی های وارداتی که بدون سازوکار مشخص، کمیت و تعداد و بدون نظارت برای عوام عرضه می شود.

وی خاطر نشان شد: این نوع بازی ها به این دلیل محبوب می شوند که فضایی متفاوت از فضای ذهنی و اجتماعی را تجربه می کنند.

کرباسی با اشاره به قانون کپی رایت، بیان داشت: اصولا مشکلات "بازار" بدون قانون کپی رایت و برخورد کم و خیلی سبک با قانون شکنان هیچ وقت حل نمی شود. در کشور ما همانند بازی های خارجی این قانون تصویب شده ولی نمی توانیم در مورد بازی های خارجی این حرف را بزنیم در مورد بازی های ایرانی نیز، قانون کپی رایت خیلی کم رنگ شده است. متاسفانه جدی نگرفتن صنعت بازی های رایانه ای در کشور برخلاف منویات مقام معظم رهبری و پاس کاری قوانین حاکمیتی بین دستگاه های اجرایی می باشد. بنیاد ملی بازی های رایانه ای قدرت چانه زنی با متولیان قانون گذار را ندارد. وزیر فرهنگ مستعفی دولت یازدهم، صنعت بازی های رایانه ای را مانند دندان {کرم خورده} کشید و به کناری انداخت. در حال حاضر نیز موضوعات صنعت ما با مدیریت فرهنگی پوپولیستی که بر مبنا نظر مردم و کامنت های اینترنتی موضوعی را فیلتر می کنند و  فردا با نظر مخالفی دوباره رد فیلتر می کنند، اداره می شود و این برای صنعت بازی سازی و ریسک پذیری سرمایه گذاری منطقی نیست.

 

قابل ذکر است، برنامه "صبح و گفتگو" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7 صبح از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو یا اینجا مراجعه کنند.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.