دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

متولد اواخر دهه 50 هستم !
به اندازه کافی از دنیا چشیده ام ...
تجربیات تلخ و شیرین، رفاقت های کاری و بی فرجام، تولیدات سخت، مباشرت با برخی مسئولین بی انگیزه و مواردی از این نوع، باعث شد تا از برخی فعالیت های خارج از برنامه ام خسته شوم ...
راستی ! هنوز نگفتم
من جزو آدم های خوشبختی هستم که شغلشان را دوست دارند،یعنی از ابتدای فعالیتم احساس کردم که خدا در آغوش گرفته مرا !
کار و پیشه ام فعالیت در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی بود، پویانمایی، بازی رایانه ای، فیلم کوتاه، تبلیغات فرهنگی و از این جنس تولیدات
لذت بخش بود و هست
حدود 3سال نمیدونم چرا احساس کردم باید در کنار کار کردن، حرف هم بزنم ! احساس کردم حق نقد و اصلاح برخی امور را در حوزه مدیریت کلان و حاکمیتی دارم ! بعد احساس کردم برخی حرف های واضح و حتی تکراری، برای خیلی از مسئولین (و برخی همکارانم) همچون مارپیچ های افسانه ای، گُنگ و گمراه کننده است ! خواستم کمک کنم تا ابروی برخی قوانین اشتباه مرتبط با "حوزه سرگرمی های دیجیتال" را درست کنم، اما زورم به آنها نرسید و به صورت اتفاقی ، چشم خودم کور شد ! و ناخواسته باعث شدم چند تن از دوستانم تبدیل به دشمنانم شوند.
بخشی از سمت های افتخاری و غیر رسمی که در کنار تولیدات پویانمایی و بازی های دیجیتال داشتم نیز بدین شرح است :
• مسئول حوزه سرگرمی های دیجیتال و کارشناس مرکز رسانه های دیجیتال
• دبیر بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
• مشاور و کارشناس حوزه بازی های رایانه ای قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا عج و سازمان سراج
• مسئول بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی
• مشاور و کارشناس حوزه رسانه های مجازی مرکز رشد جهاد دانشگاهی
• مدیر بخش پویانمایی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
• دبیر ستاد بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور
• موسس و دبیر وقت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی
• نماینده کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی ایران (اسفند 1393 تا شهریور 1395)
و...
حالا اینجا با نیت خیر و به قصد اصلاح برخی امور، حرف هایی را می نویسم تا شاید روزی گره از کاری باز کند این کلمات و اندیشه ها...
ضمنا تا اطلاع ثانوی،بنا به دلایلی سیستم تایید نظرات عمومی" غیر فعال است" اما پیام های شما را حتما میخوانم
.
.
.
کد رهگیری "ساماندهی" : 84468404

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

بازی در ایران جدی گرفته نمی‌شود

 

دولت مردان ما باید موضوع بازی های رایانه ای را جدی بگیرند و اساساً مشکل این است که اصلا جدی نمی گیرند، به عنوان مثال وقتی می گوییم بازی، مسئولان ما خجالت می کشند و نمی توانند در جمع خودشان حرف بزنند و یا بعضی دیگر از مسئولین فکر می کنند داریم درباره بازی بچه های کوچک در کوچه صحبت می کنیم

عالی ترین مسئول فرهنگی که در کشور ما صبحت می کنند و باید دستورالعمل های ایشان خط مشی مسئولین باشد، مقام معظم رهبری هستند، ایشان از جایگاه خودشان خرج می کنند و درباره حوزه بازی های رایانه ای صحبت می کنند و اساسا تشکیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز به دستور ایشان بود. ولی وقتی ایشان دستوری می دهند، به اندازه دو یا سه اتاق اجرا می شود و بعد دوباره به اولویت های چهاردهم و یا پانزدهم و پایین تر می رسد. 

 

مصاحبه در برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیوگفتگو ، مربوط به مهر ماه سال 1394 می باشد.


 

برنامه گفت و گوی فرهنگی با موضوع بازی های رایانه ای؛ فرصت یا تهدید و با حضور حسین کریمی قدوسی مدیر عامل بنیاد بازی های رایانه ای، بابک کرباسی بازی ساز و آریا اسرافیلیان تولید کننده بازی رایانه ای "ارتش های فرازمینی" روانه آنتن شد

بابک کرباسی بازی ساز اظهار داشت: اینکه در صنعت بازی سازی، بخواهیم همه مشکلات را به گردن فقط یک قسمت مانند بنیاد و یا فقط تولید کننده و یا خریدار بیاندازیم، کار راحتی است و عموما دیواری که همیشه می توان مشکلات را روی آن انداخت، دولت است.

وی افزود: بعد از ده سال کار کردن، شاهد پکیجی از مشکلات هستیم و این نیست که کار نشده است و یا کار شده است و همه چیز کامل است. نبودن یک مدیریت و تولیت واحد که در این کار سیاست گذاری کند و برنامه های بلند مدتی را طرح ریزی کند، یکی از مشکلات اصلی است.
وی به بنیاد اشاره کرد و بیان داشت: در بنیاد ظاهرا یک نفر مدیر می شود، ولی این بنیاد مانند بنیاد ملی نخبگان چه کاری می تواند انجام دهد؟ دولت مردان ما باید موضوع بازی های رایانه ای را جدی بگیرند و اساساً مشکل این است که اصلا جدی نمی گیرند، به عنوان مثال وقتی می گوییم بازی، مسئولان ما خجالت می کشند و نمی توانند در جمع خودشان حرف بزنند و یا بعضی دیگر از مسئولین فکر می کنند داریم درباره بازی بچه های کوچک در کوچه صحبت می کنم و به همین جهت به نظرشان مسخره است که بابت این موضوع وقت یک مسئول عالی رتبه را در این سازمان بگیرند و متاسفانه خیلی از مسئولین سنتی و سن بالای ما این تفکر را دارند و اعتقادی به سرمایه گذاری مالی و زمانی در این حوزه ندارند.
وی تصریح: حوزه بازی اشتغال زایی و درآمد زایی دارد و از یک چرخه اقتصادی خوب بهره می برد و هم اینها با جدی گرفتن و عزم عمومی مسئولین امکان پذیر است.

کرباسی ادامه داد: عالی ترین مسئول فرهنگی که در کشور ما صبحت می کنند مقام معظم رهبری است و از جایگاه خودشان خرج می کنند و درباره حوزه بازی های رایانه ای صحبت می کنند و اساسا تشکیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز به دستور ایشان بود. ولی وقتی ایشان دستوری می دهند، به اندازه دو یا سه اتاق اجرا می شود و بعد دوباره به اولویت های چهاردهم و یا پانزدهم و پایین تر می رسد. 
این بازی ساز در خصوص راهکارها اظهار داشت: در این زمینه مجلس باید قانون گذاری کند زیرا بنیاد ملی بازی های رایانه ای به تنهایی نمی تواند اقدامی کند.


 

وی با بیان اینکه بازار تولید کننده بازی خراب است، گفت: مجلس سه سال است که بودجه مستقل صنعت بازی های رایانه ای را در فصل مالی حذف کرده است و به همین جهت سرمایه ای وجود ندارد که بازی تولید شود و این درحالی است که این انتظار وجود دارد که بازار را هم به دست بگیریم.
وی به مسئله تبلیغات اشاره کرد و بیان داشت: ما به شدت به تبلیغات نیازمندیم. همه محصولات در جهان تبلیغ می شوند  ولی اینجا اصلا تبلیغات وجود خارجی ندارد. در صدا و سیما کوچکترین صحبتی در  مورد محصولی که جایزه گرفته است، نمی کنند تا تبلیغ نشود.

....

....


حسن کریمی قدوسی مدیر عامل بنیاد بازی های رایانه ای به مسئله توزیع بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل حوزه بازی های رایانه ای در بخش توزیع است. در یک سال و نیم اخیر خودمان را کنار کشیدیم و سعی کردیم هیچ حمایتی از تولید کنندگان نکنیم و ببینیم باز هم بازی ساخته می شود یا نه! تولید کنندگان باز هم بازی می سازند ولی همچنان مسئله توزیع دچار مشکل است.

وی افزود: اکو سیستم توزیع و پخش مان در کشور مشکل دارد ولی مشکلات دیگری در بخش های مختلف نیز داریم. در واقع یک بخش از این مشکلات به مسئله کپی رایت مربوط است و تا وقتی این قانون رعایت نشود این مسئله هیچ وقت به صورت قطعی حل نمی شود.

آریا اسرافیلیان تولید کننده بازی رایانه ای "ارتش های فرازمینی" به ساخت بازی های موبایلی در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه این روزها از نظر اقتصادی این بازی ها تا حدودی جواب می دهند. چند کار وجود دارد که با تعدادی رایانه در یک فضای کوچک بتوان درآمد زایی کرد و ارزش افزوده ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: ما نیازمند بستر سازی در زمینه تبلیغات و پخش هستیم. در حال حاضر روی آنتن صدا و سیما یک اسم از بازی های رایانه ای ساخت داخل برده نمی شود در حالی که وقتی ما میخواهیم یک صنعتی را ملی کنیم، باید از همه ظرفیت های ملی مان استفاده کنیم زیرا بنیاد ظرفیت زیادی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید در سطح کلان در زمینه بازی های رایانه ای تصمیم گیری شود، گفت: اینگونه نیست که فقط من بازی ساز، برای خودم نامه به نهادهای مختلف بنویسم تا بودجه ای ارسال شود.

وی به تلاش تولید کننده ها اشاره کرد و اظهار داشت: بازی سازهای ایرانی در سال های اخیر در تولید اصلا کم نگذاشتند و تا جایی که توانستند به وظیفه خودشان عمل کردند و همه اینها در حالی بود که مشکلات زیادی شامل تحریم و منابع محدود مالی وجود داشت و خیلی حیف است که حالا تا این وضعیت رسیده ایم، رها شود و همه به سمت بازی های موبایلی بروند.  

در ادامه کریمی قدوسی به کشورهای صاحب صنعت بازی اشاره کرد و اظهار داشت: در این کشورها دو اتفاق مهم افتاده است؛ نخست قانون گذاری و دوم حمایت هدفمند است و با این کارها صنعت بازی را ایجاد کرده اند. ما در داخل صنعت بازی نداریم، بلکه بازی سازی داریم.

وی به بنیاد اشاره کرد و بیان داشت: بنیاد قانون گذار نیست ولی می تواند خط دهی کند. در این حوزه قانون گذار مجلس و شورای عالی فضای مجازی است و در همین راستا در برنامه ملی بازی شورای عالی فضای مجازی، تمام خلاها در حال رفع است.

 

  • ۹۴/۰۷/۱۸

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.