دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی از حرف هایم درباره "حوزه های فرهنگی - سیاسی مربوط به سرگرمی های دیجیتال" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی از حرف هایم درباره "حوزه های فرهنگی - سیاسی مربوط به سرگرمی های دیجیتال" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

متولد اواخر دهه 50 هستم
به اندازه کافی از دنیا چشیده ام ...
تجربیات تلخ و شیرین، رفاقت های کاری و بی فرجام، تولیدات سخت، مباشرت با برخی مسئولین بی انگیزه و مواردی از این نوع، باعث شد تا از برخی فعالیت های خارج از برنامه ام خسته شوم ...
راستی ! هنوز نگفتم
من جزو آدم های خوشبختی هستم که شغلشان را دوست دارند،یعنی از ابتدای فعالیتم احساس کردم که خدا در آغوش گرفته مرا !
کار و پیشه ام فعالیت در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی بود، پویانمایی، بازی رایانه ای، فیلم کوتاه، تبلیغات فرهنگی و از این جنس تولیدات
لذت بخش بود و هست
حدود 3سال نمیدونم چرا احساس کردم باید در کنار کار کردن، حرف هم بزنم ! احساس کردم حق نقد و اصلاح برخی امور را در حوزه مدیریت کلان و حاکمیتی دارم ! بعد احساس کردم برخی حرف های واضح و حتی تکراری، برای خیلی از مسئولین (و برخی همکارانم) همچون مارپیچ های افسانه ای، گُنگ و گمراه کننده است ! خواستم کمک کنم تا ابروی برخی قوانین اشتباه مرتبط با "حوزه سرگرمی های دیجیتال" را درست کنم، اما زورم به آنها نرسید و به صورت اتفاقی ، چشم خودم کور شد ! و ناخواسته باعث شدم چند تن از دوستانم تبدیل به دشمنانم شوند.
بخشی از سمت های افتخاری و غیر رسمی که در کنار تولیدات پویانمایی و بازی های دیجیتال داشتم نیز بدین شرح است :
• مسئول حوزه سرگرمی های دیجیتال و کارشناس مرکز رسانه های دیجیتال
• دبیر بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
• مشاور و کارشناس حوزه بازی های رایانه ای قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا عج و سازمان سراج
• مسئول بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی
• مشاور و کارشناس حوزه رسانه های مجازی مرکز رشد جهاد دانشگاهی
• مدیر بخش پویانمایی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
• دبیر ستاد بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور
• موسس و دبیر وقت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی
• نماینده کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی ایران (اسفند 1393 تا شهریور 1395)
و...

حالا اینجا با نیت خیر و به قصد اصلاح برخی امور، حرف هایی را می نویسم تا شاید روزی گره از کاری باز کند این کلمات و اندیشه ها...
ضمنا تا اطلاع ثانوی،بنا به دلایلی سیستم تایید نظرات عمومی" غیر فعال است" اما پیام های شما را حتما میخوانم
.
.
.
کد رهگیری "ساماندهی" : 84468404

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

                    

نشست نقد و بررسی بازی «انقلاب ۱۹۷۹»  با حضور علی صابونچی مدیر موسسه آرماگدون و بابک کرباسی نماینده کارگروه بازی‌های رایانه‌ای در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.
در ابتدای این نشست، بابک کرباسی ضمن اشاره به انتشار بازی انقلاب 1979 گفت: با عرضه شدن این بازی در ایران عکس‌العمل‌هایی را از سوی رسانه‌ها شاهد بودیم و طی این مدت درباره افرادی که این بازی را ساختند و چرایی اهداف آنها مباحثی مطرح شده است. اما نکته مهم در این خصوص این است که ما بدانیم تا وقتی مدیر فرهنگی شجاع نداشته باشیم که بتواند رفتارهای پیشگیرانه انجام دهد وضعیت به همین منوال خواهد بود. ما در هنگام تولید فیلمهایی چون 300 یا آرگو هم شاهد این واکنش‌های مسئولین بوده‌ایم و امروز می‌بینیم که این رخدادها مدام تکرار می‌شوند...

متاسفانه با خودسانسوری عجیب خبرگزاری فارس، حاصل بیش از 3 ساعت صحبت های نشست درباره برخی مدیران فرهنگی و قصور ایشان در عقب افتادگی صنعت گیم کشورمان، تبدیل به چند خط خبر اتوکشیده شد!

بازی‌های که یک کشور را مورد هدف قرار می‌دهند

صابونچی در ادامه این نشست ضمن اشاره به کارکرد رسانه در دنیای امروز گفت: رسانه اصولاً به ابزاری برای رسیدن به خواسته‌های برخی کشورها تبدیل شده. چند کشور که در دنیا که همواره با آمریکا و به طور کلی با جریانات غربی مشکل داشتند مورد هجمه‌های رسانه‌ها قرار گرفتند. کشورهایی چون کره شمالی، عراق، سوریه در معرض این هجمه‌های رسانه‌ای بودند و درباره آنها در زمینه فرهنگی کارهای هدف‌دار بسیاری انجام شده است.

وی افزود: در این مورد به مثال بازی Call of duty اشاره کرد. اصولاً مخاطبان بازی‌ها نوجوانان و جوانان هستند یعنی همان طیف سنی که برای ارتش آمریکا می‌جنگند . این بازی هم به جهت جذب همین مخاطبان ساخته شده اما برخی دیگر از بازی‌ها هستند که صرفاً یک کشور را مورد هدف قرار می‌دهند.
بازی انقلاب 1979 فقط قصد تحریف تاریخ را دارد

صابونچی درخصوص سازنده بازی انقلاب 1979 نیز گفت: نوید خوانساری کارگردان این بازی است که در کمپانی‌های بزرگی کار کرده و چند سالی است که شرکت خودش را تأسیس می‌کند و اولین پروژه او هم همین بازی است که درباره انقلاب ایران ساخته می‌شود. از نظر من انقلاب 1979 یک بازی نیست چرا که عناصر اصلی و استانداردهای لازم یک بازی را ندارد و چه از نظر استاندارد گرافیکی و چه از نظر داستانی با نقاط ضعف اساسی روبروست.

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: این بازی تنها فقط قصد تحریف تاریخ را دارد و با دیالوگ‌هایی که بین کاراکترها در بازی رد و بدل می‌شود سعی می‌شود تا حرف‌هایی به مخاطبان القاء شود. در واقع در این بازی به مخاطب طوری نشان داده می‌شود که او می‌تواند سرنوشت انقلاب ایران را تعیین کند اما در نهایت الگوریتمی خاص طراحی می‌شود که تنها اهداف خاص سازندگان بازی به مخاطب القا می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی ضد انقلاب ایران
وی تصریح کرد: در این بازی جوری مراحل پیش می‌شوند که نشان داده شود که در واقع اسلام‌گراها انقلاب ایران را مصادره کردند. در همه جای بازی هم آرم و لوگوی سازمان مجاهدین را مشاهده می‌کنیم و با استفاده‌ای فکر شده از این لوگوها در واقع اینگونه بیان می‌شود که انقلاب توسط سازمان مجاهدین خلق انجام شده است.

صابونچی در خصوص تیم تولید این بازی نیز گفت: بسیاری از افرادی که در این بازی مشارکت داشته‌اند در دیگر پروژه‌های ضد ایران مانند فیلم سینمایی آرگو و 300 و سریال Home land هم حضور داشتند. نوید نگهبان، فرشاد فرهاد و امیر ابطحی برخی از این سازندگان بازی هستند که سابقه‌ای در فعالیت‌های فرهنگی ضد انقلاب ایران داشتند. در ابتدا گفته شده که این افراد به خاطر تسلط به زبان فارسی برای دوبلاژ انتخاب شدند اما با مشاهده بازی می‌بینیم که دوبله بازی بسیار ضعیف است و قالب دیالوگ‌ها به زبان انگلیسی بیان می‌شوند و اساساً نیاز چندانی به دوبله هم ندارد.

بابک کرباسی در ادامه نشست نقد و بررسی بازی انقلاب 1979 گفت: نوید خوانساری کارگردان فنی تولید انیمیشن‌های بازی‌هایی مثل GTA و Max Pain بوده و در واقع کارگردان انیمیشن این بازی‌ها بوده است. تفاوت کارگردان انیمیشن با کارگردان بازی ذات ذهنی میان آنهاست در واقع بازی انقلاب 1979 یک انیمیشن است که به اسم بازی تولید شده است. 4 سال پیش اولین صحبت‌های ساخت این بازی در رسانه‌ها مطرح شد. این پروژه در واقع یک بازی نیست یک بیانیه سیاسی است که از نظر من بازی‌ساز هیچ ارزش کیفی ندارد چرا که کسی که می‌آید و می‌خواهد درباره انقلاب اثری تولید کند باید انقلاب را درک کرده باشد.

فیلتر کردن نباید به عنوان اولین راه انتخاب شود

وی درباره اینکه با توجه به بودجه هنگفت این بازی چرا کیفیت آنچنانی و استاندارد لازم را ندارد نیز گفت: قرار است طوری این بازی‌ها عرضه شود که انگار به صورت خودجوش و مردمی ساخته شده‌اند و در واقع این امر هم به نوعی تعمدی است.

صابونچی در خصوص پرداخت جزئیات این بازی نیز گفت: اولاً که مشخص است این بازی بک مجموعه دنباله‌دار است و در ادامه شاهد قسمت‌های دوم و سوم آن هم خواهیم بود اما جزئیات داخل بازی نشان می‌دهد که سازندگان آن یک سفر هم برای انجام تحقیقات به ایران نداشتند.
وی درخصوص نوع برخورد با محصولات این‌چنین نیز گفت: بازی‌های رایانه‌ای که در فضای ضد ایرانی ساخته شده بسیار متنوع است فیلتر کردن نباید به عنوان اولین راه انتخاب شود. 4 سال پیش این بازی تولید خود را آغاز کرد اما ما طی این 4 سال ما هیچ کاری نکردیم و تنها وقتی بازی تولید شد و روی خروجی‌ها قرار گرفت به سرعت دستور فیلتر دادیم. ما فیلتر کردیم اما آیا واقعاً مخاطبان نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند؟ از طرفی فیلتر کردن ممکن است جواب معکوس هم بدهد.

همه مسولان فرهنگی در جریان ساخت این بازی بودند

کرباسی در ادامه همین بحث گفت: مدیران فرهنگی ما طی این سالیان کجا رفتند؟ مسئولان فرهنگی در این حوزه نگران برداشت‌هایی هستند که ممکن است از ساخت یک پروژه انقلابی انجام شود، تمام مسئولین فرهنگی ما در جریان ساخت این بازی بودند اما هیچ اقدامی در این ارتباط نکردند. شرکت‌های خصوصی هم که در این زمینه وارد می‌شوند هیچ نوع حمایت و تشویق نمی‌شوند و ما به جای اینکه جوانان سازنده را جذب کنیم با گذاشتن موانع مختلف بر سر راه آنها این جوانان را دفع می‌کنیم.

وی افزود: زمانی که آقای رحمانی شروع به ساخت بازی انقلاب ایران کرد به همه جا مراجعه کرد تا بتواند کارش را بسازد تا کسی می‌خواهد کار درباره انقلاب بسازد سریع این چنین برداشت می‌شود که فلانی کیسه دوخته و دغدغه اقتصادی دارد سر آخر هم آقای رحمانی برای به ثمر رساندن یک پروژه انقلابی زمین پدری‌اش را فروخت تا نهایتا بعد از 3 سال بسیج پای کار آمد.

مدیر فرهنگی دلسوز کم نداریم اما مدیر کاربلد بسیار کم داریم

این کارشناس حوزه بازی ادامه داد: مدیران فرهنگی ما نمی‌دانند چه کار کنند، ما اصولاً مدیر فرهنگی دلسوز کم نداریم اما مدیر کاربلد بسیار کم داریم. مدیریت فرهنگ اساساً مدیریتی بلند مدت است و نیازمند تثبیت هرچه بیشتر است. در ما در حوزه تولید بسیار ضعیف هستیم و جرأت تولید نداریم بر همین اساس است که برخی مدیران فرهنگی ما تنها به فیلترچی تبدیل می‌شوند. برخی دیگر از مدیران فرهنگی نیز صرفاً به دنبال تسویه حساب سیاسی هستند.

کرباسی درخصوص موضوع اقتصاد فرهنگ نیز گفت: اگر فرهنگ ما با اقتصاد آمیخته نباشد یعنی ما در حال درجا زدن هستیم و پروژه‌های محتوا محور ما تا زمانی که اقتصادی نشوند موفق نخواهند بود. در این میان دولت و متولیان نباید طلبکار بخش خصوصی فرهنگی باشند، ما کار خودمان را با همه مسائل و موانع پیش رو انجام می‌دهیم و به دولت هم امیدی نداریم اما اینجا باید هشدار بدهم که به دلیل انفعال مسئولین و اهمال در مسائل راهبردی و تولید باید آماده ورود بازی‌های زرد ایرانی باشیم.

 

پی نوشت پنجم خرداد ماه نود و پنج :

حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفت‌‌وگو ایکنا، با اشاره به فیلترینگ سایت‌های انتشار بازی‌های ضداسلامی گفت: امروزه دیگر فیلترینگ سایت‌های انتشار بازی‌های ضد اسلامی جواب نمی‌دهد، چراکه مقابله با این بازی‌ها نیازمند کار فرهنگ‌سازی و وجود قانون است که متأسفانه جامعه امروزی از وجود هر دو محروم است.

 

فیلترینگ راه مقابله با سایت‌های نشر بازی‌های ضداسلامی نیست

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.