دشتِ بی فرهنگیِ ما

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

برخی حرف ها درباره "حوزه های اجتماعی و صنایع فرهنگی" را اینجا منتشر می کنم

دشتِ بی فرهنگیِ ما

متولد اواخر دهه 50 هستم !
به اندازه کافی از دنیا چشیده ام ...
تجربیات تلخ و شیرین، رفاقت های کاری و بی فرجام، تولیدات سخت، مباشرت با برخی مسئولین بی انگیزه و مواردی از این نوع، باعث شد تا از برخی فعالیت های خارج از برنامه ام خسته شوم ...
راستی ! هنوز نگفتم
من جزو آدم های خوشبختی هستم که شغلشان را دوست دارند،یعنی از ابتدای فعالیتم احساس کردم که خدا در آغوش گرفته مرا !
کار و پیشه ام فعالیت در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی بود، پویانمایی، بازی رایانه ای، فیلم کوتاه، تبلیغات فرهنگی و از این جنس تولیدات
لذت بخش بود و هست
حدود 3سال نمیدونم چرا احساس کردم باید در کنار کار کردن، حرف هم بزنم ! احساس کردم حق نقد و اصلاح برخی امور را در حوزه مدیریت کلان و حاکمیتی دارم ! بعد احساس کردم برخی حرف های واضح و حتی تکراری، برای خیلی از مسئولین (و برخی همکارانم) همچون مارپیچ های افسانه ای، گُنگ و گمراه کننده است ! خواستم کمک کنم تا ابروی برخی قوانین اشتباه مرتبط با "حوزه سرگرمی های دیجیتال" را درست کنم، اما زورم به آنها نرسید و به صورت اتفاقی ، چشم خودم کور شد ! و ناخواسته باعث شدم چند تن از دوستانم تبدیل به دشمنانم شوند.
بخشی از سمت های افتخاری و غیر رسمی که در کنار تولیدات پویانمایی و بازی های دیجیتال داشتم نیز بدین شرح است :
• مسئول حوزه سرگرمی های دیجیتال و کارشناس مرکز رسانه های دیجیتال
• دبیر بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
• مشاور و کارشناس حوزه بازی های رایانه ای قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا عج و سازمان سراج
• مسئول بخش بازی های رایانه ای نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی
• مشاور و کارشناس حوزه رسانه های مجازی مرکز رشد جهاد دانشگاهی
• مدیر بخش پویانمایی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
• دبیر ستاد بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور
• موسس و دبیر وقت انجمن بازی سازان انقلاب اسلامی
• نماینده کارگروه بازی های رایانه ای سازمان نظام صنفی ایران (اسفند 1393 تا شهریور 1395)
و...
حالا اینجا با نیت خیر و به قصد اصلاح برخی امور، حرف هایی را می نویسم تا شاید روزی گره از کاری باز کند این کلمات و اندیشه ها...
ضمنا تا اطلاع ثانوی،بنا به دلایلی سیستم تایید نظرات عمومی" غیر فعال است" اما پیام های شما را حتما میخوانم
.
.
.
کد رهگیری "ساماندهی" : 84468404

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

بابک کرباسی، تولیدکننده بازی رایانه‌ای «مدافعان کربلا»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ساختار حمایت از بازی‌های رایانه‌ای در کشور اظهار کرد: ساختار حمایت از تولید در ایران مستقل نیست و همه پروژه‌ها سفارشی انجام می‌شود. همچنین بخش خصوصی چندان در این صنعت ورود نداشته است و آن دسته که ورود داشته‌اند درباره موضوعات ارزشی تولید داشته‌اند. برای مثال از میان یکصد بازی تولید شده از سوی بخش خصوصی، 70 بازی سفارشی است.

وی افزود: وقتی درصد تولیدات بازی‌های رایانه‌ای در بخش خصوصی کاهش می‌یابد، مقصر، بخش خصوصی نیست، بلکه مقصر اصلی، متولی و سفارش‌دهنده است.

مصاحبه مربوط به سال 1392 و قبل از تغییرات مدیریتی در بنیاد ملی بازی های رایانه ای می باشد

تولیدکننده بازی رایانه‌ای «مدافعان کربلا» تصریح کرد: یکی از دلایل ضعف متولیان و سفارش‌دهندگان در بازی‌های اسلامی، فقر دانش و اطلاعات آنهاست. برای مثال در صنعت انیمیشن و سینما، شاهد آثار اسلامی هستیم، چرا نباید در حوزه بازی‌های رایانه‌ای شاهد چنین سفارشات اسلامی باشیم؟ این امر نشان می‌دهد که ما دارای یک زیرساخت بیماری هستیم که باید آن را علاج کنیم.

عدم تبیین جایگاه بازی‌های رایانه‌ای

وی ادامه داد: گاهی اوقات مدیران، تصمیم می‌گیرند بازی رایانه‌ای ساخته شود که در چارچوب ترویج سبک زندگی باشد، در حالی که هیچ اطلاعی از آن موضوع ندارند. متأسفانه جایگاه بازی‌های رایانه‌ای به خوبی تبیین نشده است.

کرباسی اظهار کرد: قرار بود بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، متولی و ناظر بر کنترل محتوای بازی‌های ایرانی باشد، اما متأسفانه آنقدر بار بر روی دوش بنیاد گذاشته شد که از انجام بسیاری از کارها غافل شد. بنیاد وظایف نظارتی، حاکمیتی، حمایتی، مشارکتی، آموزشی، نمایشگاه برون‌مرزی و داخلی و ده ها مورد دیگر را برعهده دارد، درحالی که این نهاد یک نهاد نوپایی است.

وی بیان کرد: بنده پروانه ساخت اولین پروژه قرآنی جهان به نام داستان حضرت سلیمان(ع) برگرفته از فیلم ملک سلیمان با حضور هنرمندان، صداگذاران و تهیه‌کننده و با مشارکت شرکت لهستانی را در دست اجرا دارم. این پروژه برای سیستم‌های PC، اندروید، IOS و آنلاین است. پروانه ساخت این پروژه نزدیک به سه سال است که صادر شد‌ه است اما متأسفانه به دلیل کسری اعتبار کافی و از آن مهم تر نبود انگیزه واقعی ، هرگز ساخته نشد.

وی بیان کرد: اگر این موضوع برای‌مان اولویت داشته باشد که بازی براساس داستان‌های قرآنی تولید کنیم و بتوانیم مباحث قرآنی را به صورت غیرمستقیم به کاربران داخلی و خارجی حتی کشورهای اسلامی انتقال دهیم؛ قطعاً اعتبارات لازم را از هر جایی که امکانش باشد، فراهم خواهیم کرد. مهم آن است که انگیزه کافی برای ساخت بازی قرآنی داشته باشیم و تا زمانی که این انگیزه وجود نداشته باشد شاهد آثار فاخر نخواهیم بود.

ارائه نکات لازم در حوزه محتوا به بازی‌سازان

تولیدکننده بازی رایانه‌ای عملیات شیطان تصریح کرد: دنیا بر محتوای بازی‌های رایانه‌ای (خارج از سبک و ژانر آن بازی) سرمایه‌گذاری می‌کند، اما نهایت سرمایه‌گذاری ما بر محتوا، پنج تا 15 میلیون تومان است. ما آموزش‌های لازم را در حوزه محتوا به بازی‌سازان نداده‌ایم. همچنین تاکنون چه رفتاری با بازی‌سازان باسابقه شده است که حالا ما به دانشجویان و نخبگان این حوزه انگیزه دهیم که به سمت صنعت بازی‌های رایانه‌ای سوق یابند.

وی بیان کرد: قدر آنهایی که بودند، را چه کسی دانست؟ در شش سال گذشته تا چه اندازه دافعه و جاذبه داشته‌ایم تا جوانان به این صنعت گرایش یابند؟ تا زمانی که سیاست‌های صنعت بازی‌های رایانه‌ای را درست نکنیم و قانون‌گذاری مناسبی را نداشته باشیم و هدف برای‌مان مشخص نباشد، نمی‌توانیم از کسی کمک بگیریم.

از بازی‌سازان موفق حمایت شود

کرباسی اظهار کرد: در وهله اول باید بگوییم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای غیر اسلامی چه کرده‌ایم و سپس به حوزه بازی‌های اسلامی برسیم. اگر تحقیقی در سه سال گذشته داشته باشید، متوجه می‌شوید که در سال 89 چه موقعیتی در سطح بین المللی برای بازی «گرشاسب» فراهم شد، چندین تحلیل، ویدئو، مقاله و متن در روزنامه‌ها و سایت‌های معتبر دنیا برای این بازی به نگارش درآمد. اما اکنون این گروه بازی‌ساز کجا هستند، چه می‌کنند؟ مسئولین باید جوابگو باشند

وی ادامه داد: صنعت بازی‌های رایانه‌ای را تنها با صنعت رسانه های سمعی و بصری باید مقایسه کرد نه با صنعتی دیگر. فیلمی که جایزه اسکار می‌گیرد به هنگام ورود به کشورو پس از آن، چه استقبال عظیمی از عوامل تولید آن می‌شود؛ اما بازی‌هایی همچون آسمان دژ2، گرشاسب، شمشیر نادر که موقعیت‌های شگرفی را در کشورهای مختلف ایجاد کردند، الان تولیدکنندگان آنها کجا هستند و در چه جایگاهی قرار دارند؟

تولیدکننده بازی رایانه‌ای «مدافعان کربلا» تصریح کرد: بخش خصوصی، همت خوبی تاکنون داشت و به خوبی مسیر را طی کرد اما حمایتی از آن نشد تا کارش را ادامه دهد. صنعت رسانه ای کشور همچون صنعت ورزش کشور است که همه اعتبارات ورزش کشور به رشته فوتبال اختصاص می‌یابد و همه اعتبارات سمعی و بصری و رسانه ای کشور صرف حوزه سینما می‌شود.

وی یادآور شد: سیاست‌گذاری کلان صنعت بازی‌های رایانه‌ای دچار مشکل است و باید یک نظام‌نامه، یک قانون و یک سند چشم‌انداز در این صنعت تدوین شود.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.